Debat

DEA og DE: Giv udskolingen et praksischok

DEBAT: Praksis skal være en del af alle fag i folkeskolen, så danske elever får erfaring med praktisk faglighed, skriver Stina Vrang Elias, Tænketanken DEA og Claus Rosenkrands Olsen, Dansk Erhverv.

Kirsten Ida Enemark
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Stina Vrang Elias og Claus Rosenkrands Olsen
Administrerende direktør i Tænketanken DEA og uddannelsespolitisk chef i Dansk Erhverv

Folkeskoleforligskredsen forhandler i denne tid om, hvordan udskolingen, de valgfrie fag og uddannelsesparathedsvurderingen kan skrues sammen for at styrke overgangen til erhvervsuddannelserne.

Senest har S-R-SF spillet ud med en 10 punkts-plan med mange gode takter.

Står det til os, skal udskolingen have et praksischok. Ikke kun for at skaffe flere faglærte men lige så meget for at styrke skolen og udstyre vores børn med kompetencer, de får brug for senere i livet.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Drop modsætning mellem praktisk og boglig begavelse
Første skridt mod bedre sammenhæng mellem udskoling og erhvervsskoler er at ophæve den kunstige modsætning mellem at være praktisk og bogligt begavet.

Hvis vi insisterer på at putte eleverne i kasser, kommer vi til at stigmatisere dem og forstærke de strukturelle skævheder, vi ser i dag. Derfor skal vi også passe på med at selektere for tidligt.

Første skridt mod bedre sammenhæng mellem udskoling og erhvervsskoler er at ophæve den kunstige modsætning mellem at være praktisk og bogligt begavet.

Stina Vrang Elias og Claus Rosenkrands Olsen
DEA og DE

Eksempelvis hvis vi alene søger at løse udfordringerne ved at indføre udskolingslinjer, som markerer skarpe skel mellem hånd og ånd. Så får vi ikke vist de unge - også dem med en student i maven - hvad et liv som faglært kan udvikle sig til.

Praksis skal være en del af alle fag
Det helt centrale for os er, at alle elever møder praksis ved at integrere det i skolens obligatoriske fagrække, så man ikke kan fravælge det. Alle børn har gavn af at arbejde anvendelsesorienteret, og det vil samtidig styrke anerkendelsen af praksisfaglighed i skolen.

Ved at fokusere på at integrere den anvendelsesorienterede faglighed i de eksisterende fag undgår vi også en ufrugtbar diskussion om, hvor nye timer til nye praktiske fag skal komme fra.

Det betyder ikke, at man ikke også kan styrke de praktiske valgfag i udskolingen, men at det ikke kan stå alene.

Elever lærer forskelligt. Derfor skal fagene sættes i spil på en mere inspirerende måde.

Grundskolelærere og erhvervsskolelærere bør sammen med erhvervslivet udvikle undervisningsforløb, så eleverne får førstehåndskendskab til, hvordan man kobler det teoretiske med det praktiske.

Målet er, at eleverne bliver mere motiverede for at tilegne sig viden og færdigheder, der går godt i spænd med de mange fagligheder, der findes på den anden side af skolen.

Her handler det i stigende grad om at kunne omstille sig, om at skabe, at arbejde caseorienteret, at samarbejde tværfagligt med konkrete problemstillinger og så videre. Med andre ord om at sætte sin faglighed i spil sammen med andre.

Det er kompetencer, der forventes at blive endnu mere brug for inden for alle fag, i takt med at teknologi og digitalisering hjælper os med mange af de automatisérbare jobfunktioner, der i dag varetages af mennesker.

Det er også kompetencer, vi traditionelt har været stærke på i Danmark, men som vi har glemt at værdsætte og dyrke systematisk.

Disse ”glemte” styrker skal ikke ses som erstatning for faglighed, for det ville være det samme at svigte de unge, særligt dem fra hjem uden lange bogreoler.

Sæt gang i forsøgs- og udviklingsprogram
Vi foreslår, at der sættes gang i et forsøgs- og udviklingsprogram for udskolingen med konkrete aktiviteter i en bred vifte af skoler. Det kræver ikke større reform- og lovændringer her og nu.

Til gengæld kræver det et klart sigte og midler fra centralt hold til at understøtte det i et forpligtende partnerskab mellem folkeskoler, erhvervsskoler og arbejdsmarkedet. At give udskolingen et praksischok er kærligt ment.

Grundskolen gør et kæmpe arbejde med at få vores børn godt i vej. Men meget mere kan gøres.

Vi vil arbejde for, at forsøgs- og udviklingsprogrammet får opbakning fra kommuner og skoler, erhvervsskoler, lærerorganisationer, erhvervsorganisationer og fagbevægelse.

Rammerne er der allerede i lovgivningen, så det kan sagtens realiseres, hvis vi vil.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Stina Vrang Elias

Adm. direktør, Tænketanken DEA, formand for NFA, REU og RUVU
cand.scient.adm. (Roskilde Uni. 1995)

0:000:00