Debat

DF-ordfører: Skoleelever skal være it-skabende

DEBAT: Børn i folkeskolen skal ikke blot lære at bruge it, men også at skabe den. De skal bruge deres kreativitet og programmere. Samtidig skal vi sikre, at øget brug af it også reelt fører til dygtigere elever, skriver Dennis Flydtkjær.

Skoleelever skal ikke blot være it-superbrugere. De skal være it-skabende, skriver Dennis
Flydtkjær (DF).
Skoleelever skal ikke blot være it-superbrugere. De skal være it-skabende, skriver Dennis Flydtkjær (DF).Foto: Preben Madsen/Midtjyske Medier/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Dennis Flydtkjær (DF)
IT- og teleordfører

Danmark er midt i en rivende digital udvikling.

Vi er et af de mest digitaliserede samfund i verden. Vi er af FN blevet udnævnt til verdensmester i offentlig digitalisering.

Det er en udvikling, vi mærker i snart sagt alle aspekter af vores tilværelse, lige fra vores kontakt med de offentlige myndigheder, vores arbejdsliv, vores fritid.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Ja, selv vores kærlighedsliv udleves for mange i stigende grad ved hjælp af sociale medier og dating apps.

Både muligheder og udfordringer
Det gælder for digitalisering, som det gælder for det meste her i livet. Det er godt, hvis det bruges rigtigt. Vi skal dyrke og udvikle digitaliseringens positive sider.

Vi skal hele tiden huske på, at brugen af IT skal understøtte den gode undervisning og ikke erstatte den.

Dennis Flydtkjær (DF)
IT- og teleordfører

Vi skal glæde os over øget effektivitet i den offentlige såvel som den private sektor. Over dygtige virksomheder, som udnytter den teknologiske udvikling til at levere nye produkter og services klogere og mere effektivt.

Over driftige iværksættere, der ser ny teknologi, sociale medier og nye kommunikationsformer åbne nye døre og muligheder.

De kommende år vil utvivlsomt blive præget af, at vi skal forholde os til et arbejdsmarked i hastig forandring. Effekten af øget automatisering og kunstig intelligens vil kun blive større og mere massiv.

Det er en omstilling, der vil skabe muligheder såvel som udfordringer.

Hvordan sikrer vi kvalificeret arbejdskraft nok? Specielt it-branchen kommer til at mangle arbejdskraft. Og hvad med alle dem, hvis jobfunktioner ikke længere eksisterer om få år?

Digitaliseringens negative sider
Vi har måske generelt set forholdt os for ukritisk til den stigende digitalisering af vores samfund.

Vi skal huske også at have fokus på digitaliserings negative sider. Der, hvor digitalisering giver mening, skal vi have mere af den, men på nogle områder skal vi være påpasselige og holde lidt igen.

Vi skal ikke være teknologiforskrækkede, men vi skal heller ikke dyrke digitaliseringen for digitaliseringens skyld.

Et godt eksempel er undervisningsområdet. Hvis man for eksempel ser på folkeskolen, så kan der ikke være tvivl om, at brugen af it i undervisningen kan være rigtig godt.

Det åbner blandt andet for mere differentieret undervisning og nye spændende undervisningsformer. Igen: Når det er gjort rigtigt.

Vi skal hele tiden huske på, at brugen af it skal understøtte den gode undervisning og ikke erstatte den.

DF har foreslået, at der skal laves en national strategi for den fremtidige digitaliseringsindsats på undervisningsområdet. Vi skal sikre, at øget brug af it også reelt fører til dygtigere elever. At det er det rigtige, de lærer.

Jeg mener, at det er utroligt vigtigt, at vi i folkeskolen ikke blot lærer børn at bruge it.

De skal ikke blot være superbrugere. De skal derimod lære at være it-skabende. At udvikle og programmere. Bruge deres kreativitet. Og det positive her er, at det er noget, som langt de fleste børn vil synes er superspændende og sjovt. 

Læs også

Og så er der også helt lavpraktiske ting såsom at sikre, at sociale medier og smartphones ikke løber med elevernes opmærksomhed, når de burde koncentrere sig om undervisningen, som er vigtige.

Jeg synes eksempelvis, at langt flere skoler burde begrænse elevernes adgang til mobiltelefoner i undervisningstiden.

Vi har brug for et frirum
Der er brug for en større samtale om, hvordan it, sociale medier etc. skal passe ind i vores dagligdag.

Det er noget, vi alle sammen må forholde os til. Det er ikke bare noget, som vi kan lovgive om fra Christiansborg.

Personligt er jeg ikke et øjeblik i tvivl om, at afhængighed af vores mobiltelefoner og sociale medier er med til at give os stress. Trangen til altid at være på, til altid at være tilgængelig, gør ikke meget godt for vores mentale sundhed.

Vi har brug for en pause indimellem. For at lægge telefonen fra os og være mere nærværende. Vores hjerner har simpelthen brug for en pause fra digitale indtryk og lys fra de mange skærme, som omgiver os.

Digitalisering er et gode, som løbende skal udvikles og bruges flere steder.

Men vi skal lære at bruge den med måde og acceptere, at der er områder, hvor den ikke skal være.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Dennis Flydtkjær

MF (DD)
datamatiker (Erhvervsakademi Midtjylland 2002)

0:000:00