Debat

DI: Nyt test- og evalueringsredskab skal være en hjælp for læreren

Den største svaghed ved de nationale test er den manglende kobling til lærerens undervisning. Derfor er det afgørende, at et nyt redskab kan bruges til aktivt at styrke den enkelte elevs faglighed, skriver Mette Fjord Sørensen.

Der er vigtigt, at et nyt redskab er landsdækkende og kan blive brugt løbende og gennem hele elevens skoletid, så det er muligt at følge elevernes faglige progression fra første skoledag til folkeskolens afgangseksamen, skriver Mette Fjord Sørensen.
Der er vigtigt, at et nyt redskab er landsdækkende og kan blive brugt løbende og gennem hele elevens skoletid, så det er muligt at følge elevernes faglige progression fra første skoledag til folkeskolens afgangseksamen, skriver Mette Fjord Sørensen.Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Mette Fjord Sørensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

De nationale test er på vej til at blive lagt i graven. Det er godt.

Ikke fordi, der er noget galt i at teste og evaluere eleverne i løbet af deres skoletid – det er der så afgjort fortsat brug for. 

Men der har gennem årene været mange problemer med de nationale test, blandt andet at de ikke har målt så præcist som tiltænkt, og at elevernes faglige niveau i nogle tilfælde vurderes forkert.

Allermest problematisk har det været, at lærerne ikke har kunnet bruge de nationale test til at understøtte deres undervisning og som afsæt til at løfte den enkelte elev fagligt. På den måde har de nationale test stået underligt løsrevet fra den undervisning, eleverne møder i deres hverdag.

Det burde ellers være selve hovedformålet med at teste og evaluere eleverne i skolen: At de kan være et redskab for læreren til løbende at hjælpe den enkelte elev med at styrke sin faglighed og indfri sit potentiale.

Der er fortsat brug for løbende at teste og bedømme eleverne i løbet af deres skoletid. Ellers risikerer vi, at elever med faglige udfordringer først opdages senere.

Mette Fjord Sørensen
Underdirektør, DI

Derfor er det rettidig omhu nu at udfase de nationale test. Men det er vigtigt, at barnet ikke bliver smidt ud med badevandet, og at test ikke bliver fyord, sådan som det desværre er tilfældet i dele af den offentlige debat.

Der er fortsat brug for løbende at teste og bedømme eleverne i løbet af deres skoletid. Ellers risikerer vi, at elever med faglige udfordringer først opdages senere og står i en situation, hvor de forlader folkeskolen med utilstrækkelige faglige kundskaber, eller at fagligt dygtige elever ikke får den opmærksomhed, de har behov for.

Men test og evaluering af eleverne skal gøres klogere end i dag, sådan at testresultaterne bedre understøtter lærernes arbejde med at hjælpe og udfordre eleverne.

Der er brug for et klogt test- og evalueringsredskab

Nu har Folketingets partier sat sig sammen for at nå frem til, hvordan et nyt test- og evalueringsredskab kan skrues sammen og afløse de nationale test. Det er klogt og godt. Men spørgsmålet er, hvad et nyt test- og evalueringsredskab så skal bygge på, for at det også bliver et klogt redskab.

Den største svaghed ved de nationale test er den manglende kobling til og understøttelse af lærerens undervisning. Derfor er det først og fremmest afgørende, at et nyt redskab kan bruges til aktivt at styrke den enkelte elevs faglighed.

Et klogt test- og evalueringsredskab skal vinke farvel til det adaptive system i de nuværende nationale test, så lærerne kan anvende elevernes resultaterne, når de forbereder deres undervisning.

Mette Fjord Sørensen
Underdirektør, DI

Det må ikke være 'noget ekstra', der står helt løsrevet fra de fag, eleverne har i deres hverdag – og som man nogle gange kan få indtrykket af "bare skal overstås".

Et klogt test- og evalueringsredskab kan derfor bruges til at hjælpe eleverne fra det faglige udgangspunkt, de har, og agere hjælpeværktøj for læreren.

Det indebærer dernæst, at nyt test- og evalueringsredskab vinker farvel til det adaptive system i de nuværende nationale test, så lærerne kan anvende elevernes resultaterne, når de forbereder deres undervisning.

Der er samtidig vigtigt, at et nyt redskab er landsdækkende og kan blive brugt løbende og gennem hele elevens skoletid, så det er muligt at følge elevernes faglige progression fra første skoledag til folkeskolens afgangseksamen.

KL, Danmarks Lærerforening og Skolelederforeningen har allerede barslet med lignende idéer, som vi i DI er på linje med.

Nu er vores ønske, at Folketingets partier vil tænke vores idéer ind, når de lægger de nuværende nationale test i graven og skaber det nye test- og evalueringssystem.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00