Efter 23 år som formand: ”Vi har erstattet dannelse med et resultatregime i folkeskolen”

INTERVIEW: Lærernes ønsker ignoreres på Slotsholmen, hvor tests og resultater i dag sættes over dannelse. Det mener Jan Trojaborg, der gør status på 23 år som formand for Københavns Lærerforening.

Foto: Jeppe Bjørn Vejlø/Ritzau Scanpix
Anders Redder

Læringsmål og testregimet fylder så meget, at man næsten har glemt folkeskolens formålsparagraf: En skole, der handler om personlig udvikling, dannelse og fællesskab. Den del er fra systemets side negligeret.

Jan Trojaborg
Afgående formand, Københavns Lærerforening

Mindre tillid, mere kontrol og et Christiansborg, der ikke længere lytter til lærerne, men til konsulenter og regnedrenge.

Sådan skitserer Jan Trojaborg den folkeskole, som han efter 23 år som formand i Københavns Lærerforening (KLF) vinker farvel til.

Fagforeningsmanden, der i 1994 indtog KLF-formandskontoret på Frydendalsvej på Frederiksberg og sidenhen har været vidne til et hav af lovændringer og en ”katastrofal” lockout og folkeskolereform i 2013, afleverer en lærerforening i et politisk klima, hvor tilliden til de fagprofessionelle langsomt er forsvundet.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00