Færre mobiler, mere digital dannelse: Danske Gymnasier vil have teknologiforståelse på skoleskemaet

Mens skærmdebatten fortsat buldrer, kæmper Danske Gymnasiers formand for at få teknologiforståelse på skemaet på ungdomsuddannelser, så unge kan blive digitalt dannet.

Der er brug for at lære unge mennesker på ungdomsuddannelser, hvordan de skal begå sig i en digital virkelighed, mener Henrik Nevers fra Danske Gymnasier.
Der er brug for at lære unge mennesker på ungdomsuddannelser, hvordan de skal begå sig i en digital virkelighed, mener Henrik Nevers fra Danske Gymnasier.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Marie Møller Munksgaard

Læring om kritisk informationssøgning, kunstig intelligens, og tech-giganternes algoritmer.

Det er bare nogle af de færdigheder, som eleverne vil kunne få med sig, hvis man opretter teknologiforståelse som fag på landets ungdomsuddannelser. Sådan lyder det fra Danske Gymnasiers formand, Henrik Nevers.

Han mener, det er på tide at få teknologi på skoleskemaet, da det ikke er et område, der bliver undervist systematisk i. Og det er der brug for, lyder det.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00