Flertal åbner for at lempe bindende mål i folkeskolen
MÅL: Et flertal i Folketinget vil diskutere, om flere af folkeskolens Fælles Mål bør gøres vejledende eller afskaffes. Det er vigtigt at sikre mindre centralstyring og mere plads til lærernes faglighed, siger S.
Martin Mauricio
ForsideredaktørVi har allerede skåret markant ned på antallet af bindende mål, og vi vil gerne vide noget mere om, hvordan den beslutning egentlig fungerer.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Undervisningsordfører
Mindre centralstyring og mere plads til lærernes faglighed.
Det er, hvad både S, SF, R, V, K og LA ønsker sig.
Derfor vil de nu overveje, om flere af de bindende Fælles Mål skal gøres vejledende eller helt afskaffes.
Om folkeskolens fælles mål:
I 2017 blev folkeskoleforligskredsen enige om at løsne op i de såkaldte Fælles Mål.
Dermed besluttede man sig for at beholde de 215 overordnede kompetencemål, mens de 3.170 underliggende færdigheds- og vidensmål blev ændret fra at være bindende til at være vejledende.
På nuværende tidspunkt er de Fælles Mål i folkeskolen delt op i følgende tre niveauer:
Niveau 1: De 215 kompetencemål
Kompetencemålene angiver, hvad eleverne skal tilegne sig af kompetencer i de forskellige fag og er de overordnede gældende mål. Målene er bindende og har hjemmel i folkeskoleloven.
Niveau 2: De 866 færdigheds- og vidensområder
Disse områder angiver afgørende elementer inden for kompetencemålene. De er ligeledes bindende og hører hierarkisk under kompetencemålene.
Niveau 3: De 3.170 færdigheds- og vidensmål
Under færdigheds- og vidensområderne ligger færdigheds- og vidensmålene, der blot er vejledende. Disse mål er til rådighed for skoler og lærere med henblik på at kvalificere den lokale planlægning af undervisningen.