Gymnasierektorer ønsker sociale taxametre
Christoffer Voss
JournalistPer Bang Thomsen
JournalistCasper Andersen
ResearcherHvis et socialt taxameter forstås, som at der skal gøres en ekstra indsats på ngole skoler, så forstår jeg godt, at 26 rektorer støtter det
Jens Boe Nielsen
Formand for Gymnasieskolernes Rektorforening
Tørring Gymnasium
Frederiksberg Gymnasium
Odder Gymnasium
Maribo Gymnasium
HF-Centret Efterslægten
Middelfart Gymnasium og HF-kursus
Aurehøj Gymnasium
Tornbjerg Gymnasium
Gefion Gymnasium
Dronninglund Gymnasium
Randers Statsskole
Stenhus Gymnasium og HF
Nordfyns Gymnasium
Herning HF og VUC
Frederikssund Gymnasium
Skanderborg Gymnasium
Køge Gymnasium
Kolding Gymnasium, HF-kursus og IB School
Rybners Gymnasium
Herlev Gymnasium og HF
CPH WEST
Lemvig Gymnasium
Midtsjællands Gymnasieskoler
Kongsholm Gymnasium & HF
Rungsted Gymnasium
Silkeborg Gymnasium
Egaa Gymnasium
Nørresundby Gymnasium og HF
Aarhus Katedralskole
Ringkøbing Gymnasium
Brønderslev Gymnasium og HF-kursus
Nakskov Gymnasium og HF
Viby Gymnasium
Frederiksværk Gymnasium og HF
Vestfyns Gymnasium
Århus Akademi
Avedøre Gymnasium & HF
VoksenUddannelsescenter Frederiksberg (VUF)
Gammel Hellerup Gymnasium
Vestfyns Gymnasium
Nakskov Gymnasium
De resterende to respondenter ønskede at være anonyme.
Står det til gymansierektorerne, skal der indføres sociale taxametre på landets gymnasier. Det fremgår af en undersøgelse lavet af Altinget | Uddannelse, som 43 rektorer fra hele landet har svaret på.
Ud af de 43 rektorer, der har deltaget, har 26 svaret, at de er "enige" eller "meget enige" i, at man skal indføre en form for socialt taxameter. Ni er i hverken "enige" eller "uenige", mens kun otte er imod.
Dermed støtter et flertal af rektorerne børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) og hendes udmelding om at indføre et sådant taxameter. I efterordet til Lars Olsens seneste bog "Uddannelse for de mange" skriver hun, at man bør indføre sociale taxametre på alle ungdomsuddannelserne, "så der tages højde for, at gymnasier og erhvervsskoler har elever med meget forskellig hjemmebaggrund."