Folkemødeklar: Ti analoge råd fra den digitale ekspert

#FMDK: Har I fået bestilt de nye visitkort, planlagt den hæsblæsende debat og gjort klar til en SoMe-storm med vilde videoer, så har I forberedt jer helt forkert til årets folkemøde. Det mener den digitale ekspert Benjamin Rud Elberth, der her kommer med ti gode råd til et folkemøde nede i gear.

Hvis I tror, I kommer over til et festfyrværkeri af hede debatter og topmotiverede politikere, så skal I skynde jer at få solgt færgebilletten til Bornholm og årets folkemøde.

Årets folkemøde står i hyggens tegn, og tilstedeværelsen på sociale medier skal i højere grad byttes ud med nærvær og bløde sofaer, mener Benjamin Rud Elberth, der ejer kommunikationsbureauet Elberth Kommunikation og er ekspert i digital kommunikation.

"Vi kommer over til et folkemøde, som er slået ihjel efter 29 dages valgkamp. Politikerne ligger i fosterstilling, og alle jeres interessenter er trætte," siger Benjamin Rud Elberth.

Hygge frem for hæsblæsende debatter
Civilsamfundets Videnscenter har bedt kommunikationseksperten om ti gode råd til at erobre Folkemødet 2019 på sociale medier som civilsamfundsorganisation. Men efter to intense valgkampe i træk har Benjamin Rud Elberth en helt anden tilgang – og den er analog.

"Folkemødet i 2015 blev afholdt op til et folketingsvalg, og alle var fuldstændig elektriske. Hvis du vil blive hørt og set på Folkemødet 2019, så skal du skrue helt ned og have fokus på hygge frem for hæsblæsende debatter," siger den erfarne rådgiver.

Her er Benjamin Rud Elberths ti bedste råd til det analoge folkemøde:

1. Journalisterne på Folkemødet er trætte. De har dækket valgkamp i en uendelighed, og de ved, at det politiske Danmark er mættet af nyheder og politiske vinkler. Så tag fat i journalisterne inden folkemødet eller på båden derover og sig med et glimt i øjet, at I ved, de skal have skrevet et par artikler, før de kan holde fri på folkemødet. Og inviter så til, at I får taget interviewet på båden.

2. Hvis I vil gøre politikerne en tjeneste, så lav en samtalesalon, hvor de sidder i store bløde sofaer i et hyggeligt setup, hvor der ikke bliver krævet så meget af dem. De nyvalgte er måske tændte, men de genvalgte er med garanti udmattede. De har stået i uendelig mange debatter og mundhuggedes over tal og idéer. Mange vil velkomme debatter med en ordentlig tone og en lyst til at finde fælles løsninger uden for meget forberedelsestid og uden alt for tung substans.

3. I skal kræve mindre af jeres publikum og jeres deltagere. Vil I lave online-afstemninger og digitale spørgsmål på en storskærm, så beder I publikum om for meget. Svær teknik er bandlyst. Tilhørerne er der også for at hygge sig i år.

4. Hvis I tror, I skal fylde folks shorts med visitkort, så har I tabt på forhånd. Sørg i stedet for at få sat et møde i kalenderen, mens I står midt i samtalen. Foreslå en dato i august, hvor begge parter med sikkerhed har mere luft i kalenderen. Det betaler sig at hive kalenderen frem, og det er en øvelse værd.

5. Vind opmærksomheden i debatterne ved at være de mest præcise til at tale i sætninger, der kan fungere på tværs af medier. Tager I uld i mund med på Bornholm, så kommer I ikke langt. I skal derimod forstå, at vi lever i en soundbite-verden, hvor I skal levere tweetable punchlines i 120-tegns-sætninger, hvis I vil citeres digitalt. Havde Aristoteles levet i dag, havde han sagt, at den rigtige tale indeholder patos, etos, logos og en god tweetable.

Her er tre eksempler på punchlines, som har fået journalisterne op af stolene, og hvor 120-tegns-sætninger har skabt rubrikken i artiklerne.

  • I 2003 sagde Anders Fogh Rasmussens (V) om regerings gennemførte nedskæringer på miljøområdet: "Ikke en fugl, ikke en fisk, ikke en frø har fået det ringere af regeringens miljøpolitik" Han havde det perfekte ordspil.
  • Joachim B. Olsen (LA) er verdensmester i at tale i tweetables på Folkemødet. Om registreringsafgiften har han blandt andet sagt: "Registreringsafgiften, den skal vi have afskaffet. Den efterlader både branchen og forbrugerne forvirret".
  • Da Henrik Sass stod på en dødkedelig EU-konference om roaming gjorde han problemet tydeligt og sin holdning klar med denne sætning: "Nu ved I jo, at jeg er Johnny Cash-fan, og ved I hvad, det koster 16 kroner at downloade Johnny Cash med Ring of Fire, og det er for dyrt."

6. Lad være med at tro, at jeres Facebook-følgere gider se alt for forkromede produktioner fra et folkemøde, hvor de ikke er fysisk til stede. Brug tiden på at samle indhold til sociale medier, som I kan bruge senere på året – gode billeder, små videoer etc.

7. Drop skilteskoven, hvor I tror det flytter noget at filme en politiker med et skilt og jeres slogan. Idéen er brugt, den er død, og den har overlevet sig selv.

8. Tager man et billede og laver en post på Twitter, Instagram, Linkedin eller Facebook, så sørg for, at folk i det mindste ser levende ud på de billeder. Strømmen af posts med ordlyden "God stemning i teltet", hvor der sidder tre ludere og en lommetyv eller fem sure mænd er nærmere reglen end undtagelsen. Der er magt i billeder. Kæl for de billeder.

9. De første organisationer er allerede begyndt at tweete på hashtagget #fm19 – Det er hashtagget for fodboldmanager-spil, og det afslører, at I kun bruger Twitter, når I tror, I skal lave envejskommunikation og lege "Jeg lægger en vinkel i en fiskedam og håber på at vinde det store Twitter-lotteri".  Det rigtige hashtag er #fmdk.

10. Slap af. Lad digitalt være digitalt i 2019. Aldrig har det personlige møde været rigtigere på et folkemøde. Render du alligevel rundt og tror, at du skal vælte Folkemødet med et kæmpe digitalt tryk, har du fejllæst den politiske kalender og energi. Brug din hånd – til et håndtryk og ikke til at skrive 280 tegn.

Forrige artikel Her er aktørernes ønsker til en ny undervisningsminister Her er aktørernes ønsker til en ny undervisningsminister Næste artikel Fordeling af redningspulje til nødlidende VUC’er udskudt igen Fordeling af redningspulje til nødlidende VUC’er udskudt igen
Finansministeriets departementschef stopper

Finansministeriets departementschef stopper

EXIT: Martin Præstegaard fratræder sin stilling som departementschef i Finansministeriet. Han skal i stedet være viceadministrerende direktør og finansdirektør i ATP.