Debat

Skoleelev får ikke karakterer: Derfor er det en god ting

DEBAT: Der er behov for, at vi flytter fokus fra karakterer til det vigtige, nemlig læringen. Det mener 15-årige Sigrid Schmidt Hornhaver, der selv går på en skole uden karakterer.

"At klare sig godt i skolen er altså mere end noget, der kan udtrykkes gennem én eksamenskarakter," skriver folkeskoleelev Sigrid Schmidt Hornhaver.
"At klare sig godt i skolen er altså mere end noget, der kan udtrykkes gennem én eksamenskarakter," skriver folkeskoleelev Sigrid Schmidt Hornhaver.Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Sigrid Schmidt Hornhaver
Skoleelev, Rudolf Steiner.

Imens alle mine jævnaldrende stresser med 9. klasses afgangseksamen og karakterræs, fortsætter jeg min normale skolegang.

Jeg får nemlig ikke karakterer.

Mit navn er Sigrid, og jeg går på en Rudolf Steiner-skole i 9. klasse. Det betyder, at min skole er lidt anderledes i forhold til den normale danske folkeskole, som alle kender.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Den er karakterfri, og vi afslutter ikke 9. klasse med en eksamen.

Mange, jeg møder, er enten for eller imod.

Jeg synes, at Danmarks skolesystem kun er designet til nogle typer mennesker. Og de, som ikke kan arbejde under pres eller udføre opgaver hurtigt, er ifølge eksamensstrukturen en fiasko.

Sigrid Schmidt Hornhaver
Folkeskoleelev

"Hvordan bliver du bedømt? Hvordan kommer du videre? Kan du så blive til noget?"

Der er en del spørgsmål, for mange har åbenbart aldrig hørt om begrebet "ingen karakterer".

I mine øjne passer systemet uden karakterer bedre til mig.

I stedet for et karakterræs og et præstationspres fra samfundet om høje karaktertal, har jeg mere tid til at koncentrere mig om hvert enkelt fag og skal ikke hige efter en høj karakter.

For hvad betyder det at klare sig godt i skolen?

Nogle ville sikkert sige 12-taller hele vejen igennem. Men for mig er der jo ingen tal. At klare sig godt i skolen er altså mere end noget, der kan udtrykkes gennem én eksamenskarakter.

Det er blandt andet at have gode relationer med sine klassekammerater og lærere. Men også at tilegne sig fagene på en konstruktiv måde, så jeg kan forstå og bruge emnerne fremover og ikke kun terpe til at klare en prøve.

På min skole foregår bedømmelse på en anden måde. Nemlig via ord.

Vi får en bog kaldet "Vidnesbyrd" – en slags udtalelse. Her beskriver hver af mine lærere, hvordan de ser mig som elev, og hvordan jeg har klaret det i løbet af skoleåret, og hvad jeg kan gøre bedre fremadrettet. 

Det er efter min mening en meget mere fair bedømmelse. Alle mine indsatser bliver bedømt over lang tid og ikke på baggrund af nogle få, skæbnesvangre timer ved en eksamen.

Og heldigvis begynder flere videregående uddannelser at have optagelsesprøver i stedet for karaktersnit til optagelse.

For ikke alle elever tænker, lærer eller udfører opgaver på samme måde. 

Jeg synes, at Danmarks skolesystem kun er designet til nogle typer mennesker. Og de, som ikke kan arbejde under pres eller udføre opgaver hurtigt, er ifølge eksamensstrukturen en fiasko.

Sidste år havde en fjerdedel af unge et meget højt stressniveau. Det viste Den Nationale Sundhedsprofil.

Det skyldes ifølge forskere blandt andet på grund af konkurrence mellem medstuderende og forventningspres fra dem selv og deres omgivelser.

Derfor er emnet stress, konkurrence og pres en stor debat for tiden. Her mener nogle, at karakterer skal fjernes, og andre mener, at de skal bibeholdes.

Tænk, at ens fremtid kan afhænge af et højt eller lavt tal – om du har været klar i hovedet på eksamensdagen, eller hvordan du klarer tidspres. For en, som ikke har prøvet dette, lyder det ret absurd.

Men hvordan slipper vi så af med stress og eksamensangst?

Efter min mening skal folk have mere viden om, at der faktisk findes alternativer til vurdering og bedømmelse for dem, som ikke bryder sig om det system.

En løsning kunne være at skære ned på karakterer og på den måde fjerne den præsentationskultur, vi har skabt, og i stedet flytte fokus fra karakterer til det vigtige: læringen.

Og generelt skal der bare skabes mere dialog om alt det her med karakterer, præstationspres og eksaminer – for gavner det virkelig så meget, som nogen går og tror?

Debatindlægget er oprindeligt bragt på Altingets nye ungemedie, Spektrum. Et medie, der er sat i verden for at beskrive politik og samfund i både ind- og udland for unge.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00