Debat

Forældre, lærere og ledere: 10. klasse løfter eleverne

REPLIK: 10. klasse er en god investering for både samfundet som helhed og for den enkelte, da det løfterne eleverne og gør dem uddannelsesparate. Det skriver Skole og Forældre, Danmarks Lærerforening og Skolelederforeningen i en replik til DI.

Foto: Skole og Forældre, Danmarks Lærerforening og Skolelederforeningen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Mette With Hagensen, Anders Bondo Christensen og Claus Hjortdal
Henholdsvis formand for Skole og Forældre, formand for Danmarks Lærerforening og formand for Skolelederforeningen

I et indlæg på Altinget 2. marts skriver Charlotte Rønhof, underdirektør i Dansk Industri, at færre elever skal i 10. klasse. Hun påpeger, at en undersøgelse fra EVA, som godt nok kun har set på en meget lille andel af elever, som går i 10 klasse, har vist, at 10. klasse i bedste fald ikke gør nogen skade.

Uddannelsesparathed, faglighed, skoletrivsel og motivation
Derfor vil vi gerne fremhæve, at flere undersøgelser fra EVA og DPU ved Aarhus Universitet, som netop har set på elevernes effekt af at gå i 10. klasse, viser, at elevernes uddannelsesparathed, faglighed, skoletrivsel og motivation bliver styrket. Alt sammen vigtige parametre, som, vi ved fra forskningen, har positiv effekt på, hvor hurtigt elever gennemfører uddannelser, og det mindsker også elevernes frafald.

I undersøgelsen fra DPU, som omhandler effekten af 10. klassecentre, står der i konklusionen: ”De analyserede data peger på, at disse 10. klassecentre har potentialer til at give faglig kvalificering og afklaring af uddannelsesvalg, så elevernes mulighed for at gennemføre en ungdomsuddannelse styrkes.”

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

I undersøgelserne fra EVA, som omhandler 10. klasse, står der blandt andet: ”Evalueringen viser desuden, at en stor andel af de elever, der i 9. klasse vurderede deres egen uddannelsesparathed, skoletrivsel og motivation lavt, giver mere positive vurderinger i 10. klasse,” og ”10.-klasse-tilbuddene på folkeskolerne, herunder 10.-klasse-centrene, prioriterer brobygning højt, tilbyder ofte længere brobygningsforløb og samarbejder i vid udstrækning med ungdomsuddannelserne om at udvikle brobygningsforløbene”.

Elevens eget valg og motivation
Ovenstående viser, hvorfor et bredt 10. klassestilbud er en rigtig god investering både for samfundet som helhed og for den enkelte unge. En af de væsentlige styrker ved 10. klasse i dag er, at det er et frivilligt tilbud, som i høj grad baserer sig på elevens eget valg og motivation. 10. klasse er ikke noget, man bliver henvist til i mangel af bedre. Vi skal holde fast i respekten for den enkelte unges ansvar for at træffe sit eget uddannelsesvalg.

En af de væsentlige styrker ved 10. klasse i dag er, at det er et frivilligt tilbud, som i høj grad baserer sig på elevens eget valg og motivation. 10. klasse er ikke noget, man bliver henvist til i mangel af bedre. Vi skal holde fast i respekten for den enkelte unges ansvar for at træffe sit eget uddannelsesvalg.

Mette With Hagensen, Anders Bondo Christensen og Claus Hjortdal
Henholdsvis formand for Skole og Forældre, formand for Danmarks Lærerforening og formand for Skolelederforeningen

Når det er sagt, skal vi også anerkende, at for mange unge stadig ikke får en ungdomsuddannelse efter folkeskolen. Derfor er det afgørende, at 10. klasse indrettes, så den i højere grad giver eleverne mulighed for at målrette deres skolegang. Mange kommuner har med stor succes flyttet deres 10. klasser til samlede centre. Her får eleverne mulighed for at blive dygtigere fagligt, samtidig med at de modnes og kvalificeres til at træffe de afgørende valg for deres videre uddannelse. De nye karakterkrav på erhvervsuddannelserne og i gymnasierne betyder også, at 10. klasse er mere relevant end nogen sinde.

Tilbud til forskellige unge
10. klasse skal fortsat være et tilbud til den gruppe unge, som har behov for at et ekstra skoleår, før de træffer deres uddannelsesvalg. Hvis vi indsnævrer gruppen af elever, som kan gå i 10. klasse til særligt udsatte unge, eller hvis vi målretter indholdet i 10. klasse benhårdt mod bestemte typer ungdomsuddannelser, er der stor risiko for, at flere elever vil blive presset ud i uddannelsesvalg, som de fortryder eller ikke er parate til.

Den overhængende fare vil være, at flere ender med at droppe ud og ikke få færdiggjort en ungdomsuddannelse, hvilket vil få både menneskelige og økonomiske konsekvenser. Derfor opfordrer vi til, at vi sammen drøfter, hvordan vi kan styrke 10. klasse, som allerede har vist, at eleverne bliver løftet og gjort uddannelsesparate.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anders Bondo Christensen

Fhv. formand, Danmarks Lærerforening
lærer (Skårup Seminarium 1982), journalist (Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, 2023)

Claus Hjortdal

Formand, Skolelederforeningen, formand, LCLederforum
lærer (Nørre Nissum Seminarium 1986)

Mette With Hagensen

Regionsrådsmedlem og første næstformand (S), Region Syddanmark, formand, Sundhedsudvalget, bestyrelsesmedlem, Danske Regioner
cand.merc. (SDU. 1994)

0:000:00