Debat

Forening: Kommuner går på kompromis med unges faglighed for at spare penge

DEBAT: Unge begrænses i deres valgmuligheder, når det kommer til uddannelse. Kommunernes spareønsker gør nemlig, at unge med særlige behov tit må nøjes med discountløsninger, der går på kompromis med fagligheden, skriver Esben L. Kullberg.

Unges uddannelsesmuligheder begrænses ofte af kommunernes sparekrav, da de henviser til uddannelser afhængig af økonomi. Det er fagligt uforsvarligt, skriver Esben L. Kullberg.
Unges uddannelsesmuligheder begrænses ofte af kommunernes sparekrav, da de henviser til uddannelser afhængig af økonomi. Det er fagligt uforsvarligt, skriver Esben L. Kullberg.Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Esben L. Kullberg
Direktør, Foreningsfællesskabet Ligeværd

Der er tilsyneladende opstået en massiv kommunal trend, der handler om at finde på veje til at spare penge på den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse (STU). Hvis folketingets politikere ikke sikrer unge med særlige behov reel indflydelse på deres uddannelse, risikerer de, at deres uddannelsesmuligheder reduceres til ren opbevaring.

Radikale Venstre har i deres finanslovsudspil foreslået, at finansieringen af den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse (STU) skal flyttes fra kommunerne til staten. Det er vel blevet mødt med det, der bedst kan betegnes som larmende tavshed. Det skyldes nok, at alle, der ved noget om området, kan se, at den beslutning hurtig vil blive fulgt op af en lang række mere eller mindre overskuelige konsekvenser.

Men alle konsekvenser til trods må man anerkende, at forslaget forsøger at gøre noget gennemgribende ved de udfordringer, ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov står over for i disse år. Og de er hverken få elle små.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Kommuners sparekrav begrænser unge
Over hele landet oplever unge, at deres valgmuligheder begrænses. Og langt de fleste af de begrænsninger bunder, efter min bedste vurdering, i sidste ende i kommunernes ønske om at spare penge på deres uddannelse.

I Ligeværd får vi dagligt henvendelser fra unge og deres forældre om problemer med at kunne vælge det uddannelsestilbud, der passer den unge. De kommunale anstrengelser er mangfoldige.

Over hele landet oplever unge, at deres valgmuligheder begrænses. Og langt de fleste af de begrænsninger bunder, efter min bedste vurdering, i sidste ende i kommunernes ønske om at spare penge på deres uddannelse.  

Esben L. Kullberg
Direktør, Ligeværd

For nylig kunne Danmarks Radio berette om Maria i Silkeborg, som af kommunens visitationsudvalg blev tvangsflyttet fra det tilbud, hun og alle andre fagfolk mente, var det bedste for hende, til det billige kommunale tilbud, som hun og hendes forældre beskrev som ren opbevaring.

På Sjælland er der tydeligvis skabt en kædereaktion blandt en lang række kommuner, der sætter uddannelsen i udbud. På den måde indskrænkes de unge valgmuligheder ganske betydeligt, nogle steder fra at kunne vælge mellem over 30 uddannelsessteder til under 10.

I lyset af at denne uddannelse er særligt tilrettelagt og derfor ofte stærkt specialiseret og med underviserkompetencer, der retter sig mod at kunne udvikle unge med helt særlige læringsforudsætning, kan det være meget alvorligt, hvis man mister de mindre meget specialiserede uddannelsessteder og tror, at alle kan alt.

Fagligt uforsvarligt at levere discountløsninger
Senest har man i Aalborg Kommune besluttet, at der kun henvises til et tilbud, hvis uddannelsesudbyderen kan levere til en pris, der ligger 30 procent under landsgennemsnittet for de kommunale og dermed billigste tilbud.

Selvom kommunerne har fået mere frihed til at lade økonomi spille en rolle i valget at udbydere af velfærdsydelser, så er det efter vores opfattelse tvivlsomt, om denne beslutning ligger inden for lovgivningsskiven. Det er nemlig ikke tilladt at lade økonomien spille en overordnet og afgørende rolle i kommunens beslutning.

Derudover virker det fagligt uforsvarligt at tro, at man kan levere særligt tilrettelagte uddannelsesforløb, der skal medvirke til, at sårbare og udsatte unge får en livsduelighed, der giver dem kompetencer til at magte deres eget liv, blive aktive medborgere og få mulighed for at få en plads på arbejdsmarkedet – alt sammen til discountpris.

Læs også

Indhold og kvalitet files af uddannelserne
Det er tre eksempler, men alle udtryk for en tendens, der kan identificeres over hele landet. En tendens, der er i gang med at file indhold og kvalitet af en ungdomsuddannelse, som Danmark er blevet berømt for. Berømt, fordi den sikrer uddannelse og udvikling for alle unge, uanset hvilke forudsætninger og udfordringer de måtte have.

Vi ved godt, det koster. Men vi gør det, fordi vi ved, at det er det rigtige – at sikre uddannelse til alle unge. Og efter 12 år med uddannelsen ved vi, hvad den kan, og hvad det koster ikke at gøre noget for disse unge. Vi beder om, at landspolitikerne regulerer de kommunale bøllemetoder!

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Esben Kullberg

Direktør, Foreningsfællesskabet Ligeværd, adm. direktør, Helvegs Fond, formand, FGU Aarhus, fhv. byrådsmedlem (S), Aarhus Kommune
MA i retorik og kommunikation (Aarhus Uni. 2003), cand.theol. (Aarhus Uni. 1999)

0:000:00