Debat

Foreninger i fælles opråb: Luk ikke adgangen til uundværligt online bibliotek

DEBAT: Styrelsen for IT og Læring bør genoverveje deres beslutning om at lukke SkoDa, idet skolerne er dybt afhængige af det virtuelle kæmpebibliotek. Desuden vil alternativet blive langt dyrere, mener en række foreninger. 

Elever skal uddannes til at se forskellen på solid viden og fake news. Her er adgangen til gode databaser som SkoDa en afgørende præmis. Derfor bør databaseadgangen ikke nedlægges, mener en gruppe foreninger.<br>
Elever skal uddannes til at se forskellen på solid viden og fake news. Her er adgangen til gode databaser som SkoDa en afgørende præmis. Derfor bør databaseadgangen ikke nedlægges, mener en gruppe foreninger.
Foto: /ritzau/Camilla Rønde
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Birgitte Vedersø
Formand for Danske Gymnasier, mfl. 
(Se alle underskrivere af indlægget i dokumentationsboksen)

Der er en overset ændring på vej i de danske uddannelsesinstitutioner. Den kan få store konsekvenser for eleverne og deres undervisning.

Styrelsen for IT og Læring (STIL) under Undervisningsministeriet har besluttet at nedlægge Skolernes Databaseservice – også kaldet SkoDa.

Gennem SkoDa har lærere og elever på uddannelsesinstitutionerne adgang til det, man kan kalde et virtuelt kæmpebibliotek. Man kan blandt andet søge i databaser som Polfoto, Infomedia, Britannica Online, Faktalink og meget mere.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til os på [email protected].

Databaseservicen har i mange år fungeret godt – så godt, at redskabet efterhånden er blevet en integreret del af undervisningen. Den konkrete brug i dagligdagen har skabt en stor tillid til systemet.

Lærere og elever har stor gavn
Lærerne kender rammerne for de informationer, der kan søges frem via SkoDa. De har gode erfaringer med selv at bruge dem i forberedelsen og undervisningen, men også instruere eleverne i at bruge dem. De ved, at informationerne er kvalitetssikrede, opdaterede og med præcis kildeangivelse.

Vi har svært ved at se meningen i, at skolerne nu kan se frem til helt at undvære eller skulle betale markant mere for en stærkt begrænset adgang til kvalitetssikrede databaser.

Birgitte Vedersø, mfl.
Formand for Danske Gymnasier, mfl.

Mange gymnasielærere er derfor meget afhængige af at kunne bruge databaserne til at finde stof til undervisningen, der afspejler aktuelle diskussioner eller analyserer konkrete problemstillinger.

SkoDa giver også eleverne en indgang til en bred vifte af kvalitetssikrede kilder. Når elever stilles opgaver, som kræver, at de selv finder frem til relevante informationer, har de brug for kvalificerede alternativer til informationssøgning via Facebook eller de ti første hits på Google, der til trods for den frie adgang og anvendeligheden i mange sammenhænge ikke i sig selv er anerkendte og kvalitetssikrede kilder.

Elever skal uddannes til at se forskellen på solid viden og fake news, og her er adgangen til gode databaser en afgørende præmis.

Ny ordning bliver unødig dyr
Skolerne betaler for, at deres lærere og elever har adgang til databaseservicen. Betalingen foregår til STIL som en abonnementsordning.

Men nu lukkes der altså ned. Som styrelsen skriver, sker det i ”naturlig forlængelse af den refokusering, som STIL har gennemgået de seneste år, hvor styrelsens aktiviteter, der kan betegnes som indtægtsdækket virksomhed, er blevet lukket”. Man ønsker med andre ord ikke at optræde som udbyder af tjenester, der tilbydes til skolerne mod betaling.

Fordelen ved systemet har naturligvis været, at abonnementsordningen er et tilbud til alle grundskoler og ungdomsuddannelser og ikke skal generere overskud. Derfor er ordningen billig.

Jacob Holm Madsen, der har været ansvarlig for formidlingen til SkoDa hos databasen Infomedia, vil gerne undgå den situation, at de enkelte skoler nu skal tegne et selvstændigt abonnement, for så vil det blive unødigt dyrt. Men der er endnu ingen, der har taget initiativ til fælles løsninger, der kan erstatte databaseservicen for de samme ressourcer.

Refokusering er ikke lig med fornuftigt brug
Vi har svært ved at se meningen i, at skolerne nu kan se frem til helt at undvære eller skulle betale markant mere for en stærkt begrænset adgang til kvalitetssikrede databaser.

Det er med andre ord vanskeligt at se, hvordan STIL's "refokusering" er et udtryk for en fornuftig brug af de offentlige ressourcer.

Vi vil derfor opfordre til, at beslutningen om at lukke SkoDa trækkes tilbage, indtil man som minimum er klar med et alternativt tilbud, der ikke koster flere ressourcer.

Dokumentation

Debatindlægget er underskrevet af følgende:

  • Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen
  • Sune Ogilvie, formand for Foreningen af Historielærere i Handelsgymnasiet
  • Anne Nielsen - formand for Psykologilærerforeningen
  • Bodil Hohwü Nielsen - formand for Engelsklærerforeningen for HF og STX
  • Birgit Sandermann Justesen - formand for Geografilærerforeningen for Gymnasiet og HF
  • Gitte Lautrup - formand for Dansklærerforeningen E-sektionen
  • Lars Henriksen - formand for Historielærerforeningen for Gymnasiet og HF
  • Birgitte Darger - formand for Dansklærerforeningen (STX og HF)
  • Linda Petersen - formand for Foreningen af Lærere i Samfundsfag (FALS)
  • Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening
  • Birgitte Vedersø, formand for Danske Gymnasier

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Annette Nordstrøm Hansen

Fhv. formand, Gymnasieskolernes Lærerforening
cand.mag. i dansk og samfundsfag (Københavns Uni. 1984)

Birgitte Vedersø

Selvstændig konsulent, fhv. rektor, Gefion Gymnasium, bestyrelsesmedlem, Københavns Universitet
cand.mag. i dansk og italiensk (Aarhus Uni. 1991)

0:000:00