Forsker: Skolen skaber eksklusion, hvor inklusion er mulig

INTERVIEW: Gro Emmertsen Lund konkluderer i en aktuel ph.d.-afhandling, at skolers konflikthåndtering skaber eksklusion. Det er bl.a. et stort problem, at forældre og elever overhøres, vurderer hun.

Gro Emmertsen Lund har i sin ph.d.-afhandling om eksklusion set på 20 cases. I ingen af tilfældene lavede skolen en hensigtsmæssig intervention, konkluderer hun bl.a.
Gro Emmertsen Lund har i sin ph.d.-afhandling om eksklusion set på 20 cases. I ingen af tilfældene lavede skolen en hensigtsmæssig intervention, konkluderer hun bl.a.Foto: /ritzau/Thomas Lekfeldt
Tyson W. Lyall

Man forstår problemet sådan, at der er noget galt med barnet. Det er det første skridt.

Gro Emmertsen Lund
Ph.d. og selvstændig konsulent

Det kan ske for alle børn, men det burde det ikke.

Det er nemlig ikke bare ulykkeligt, men også til at undgå, når ca. et ud af 24 børn i danske skoler oplever eksklusion.

Det konkluderer Gro Emmertsen Lund, som sidste år færdiggjorde sin ph.d.-afhandling ’Making Exclusionary Processes in Schools Visible’ fra Universiteit Twente.

Dokumentation

Seks ting, som fremtidens lærere og pædagoger ifølge Gro Emmertsen Lund skal kunne:

1.       Arbejde erkendelsesteoretisk
2.       Lytte responsivt
3.       Tale med relationel ansvarlighed
4.       Se egen andel i interaktionen
5.       Intervenere systemisk
6.       Blive på den faglige bane


Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00