Forsker vil se på hvordan private fonde og virksomheder forandrer undervisningssektoren

Mens regeringen har sat bremsen i for en kortlægning af fondenes aktiviteter på uddannelsesområdet vil dansk forsker undersøge effekten af fondenes involvering. Virksomheder og private fonde er i gang med at disrupte hele sektoren, lyder tesen.

Mikala Satiya Rørbech

I takt med at de erhvervsdrivende fonde er blevet rigere, sender de flere og flere penge ind i det danske uddannelsessystem.

Det giver skoleelever mulighed for at blive undervist i Life Fondens smarte mobile naturfagslaboratorier. Lærere og pædagoger kan deltage i Lego Fondens Future Classroom eller man kan søge Villumfonden om støtte til klimaundervisning med håb og handlekraft. For eksempel.   

Umiddelbart en tiltrængt styrkelse af folkeskolen, tænker man. Og folkeskolen er jo en grundpille i dansk demokrati og kultur. Men i kølvandet på fondenes vitaminindsprøjtning i skolerne opstår en række mere eller mindre synlige bivirkninger. Dem bør man tage alvorligt og se nærmere på, mener Lucas Cone, adjunkt på Københavns Universitet.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Uddannelse

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024