Debat

Forskere: Helhedsindsatser kan hjælpe fastlåste unge i gang med job eller uddannelse

Indsatsen for unge uden job eller uddannelse er meget kompleks. Derfor er der brug for hjælp, så de unge kan navigere i de mange hjælpetiltag med psykiatri, mestringsvejleder, virksomhedskonsulenter, sagsbehandlere og andre, skriver Lotte Junker Harbo, Charlotte Vange Løvstad og Sebastian Bune.

I vores dialoger med unge, som er udenfor, hører vi, at&nbsp;de har brug for hjælp til at navigere i de mange hjælpetiltags kontaktflader for at kunne rykke tættere på arbejdsmarked og uddannelse, skriver&nbsp;Lotte Junker Harbo og Charlotte Vange Løvstad.<br>
I vores dialoger med unge, som er udenfor, hører vi, at de har brug for hjælp til at navigere i de mange hjælpetiltags kontaktflader for at kunne rykke tættere på arbejdsmarked og uddannelse, skriver Lotte Junker Harbo og Charlotte Vange Løvstad.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Lotte Junker Harbo
Charlotte Vange Løvstad
Sebastian Bune
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

VIVE peger i januar 2022 på, at der på landsplan 2017 var ca. 2,7 procent af unge mellem 14 og 24 år som kan betegnes som fastlåste uden for uddannelse og arbejdsmarked (Altinget, 2022). Det er cirka 14.000 unge, som hverken er i uddannelse eller beskæftigelse i mere end et år ad gangen.

De 14.000 unges trivsel og muligheder for at bevæge sig ud af denne fastlåsthed optager mange, heriblandt statsminister Mette Frederiksen, der i Folketingets afslutningsdebat i sommeren 2023 lovede de unge, at regeringen vil gøre alt, hvad den kan for, at de får hjælp til at komme videre.

Summen af de mange små kiks kan også lede til, at de unge samlet set ikke oplever hjælpen som hjælpsom. 

Lotte Junker Harbo
Ph.d. og faglig leder i NUBU – Nationalt center for forskning i Udsathed blandt Børn og Unge

På Kofoeds Skole i Aarhus, et aktiveringstilbud for mennesker i udsathed uden for arbejdsmarked og uddannelse, oplever man en stigning på 100 procent fra 2021 til 2023 i antal elever i aldersgruppen 18 og 29 år på uddannelseshjælp.

De unge er atypiske elever for Kofoeds Skole, fordi de har ungdomsuddannelser og potentielt har været i gang med videregående uddannelser, men er stoppet på grund af, hvad der bredt set kan betegnes som livskriser.

Det kan være tidligere anbragte, der nu står uden netværk, eller det kan være unge, som oplever angst, depression eller anden alvorlig mistrivsel. Fælles for dem alle er, at de har yderligere sociale udfordringer end ledighed.

Små kiks kan stå i vejen

Som henholdsvis forstander på Kofoeds Skole Aarhus og som professionshøjskoleforskere, der forsker med unge, som står uden for arbejdsmarked og uddannelse, ved vi, at den enkelte unges liv ikke altid kan ses som fastlåst.

I stedet er det præget af mange bevægelser og en høj grad af kompleksitet, netop fordi disse unge indgår i et væld af hjælpetiltag, så de kan være i kontakt med psykiatri, mestringsvejleder, virksomhedskonsulent, sagsbehandler og andre.

De unge, som står uden for uddannelse og arbejdsmarked, vil gerne tilbage - men når livet byder på kriser og hjælpetiltagene øges i omfang, så stiger kompleksiteten.

Lotte Junker Harbo
Ph.d. og faglig leder i NUBU – Nationalt center for forskning i Udsathed blandt Børn og Unge

I vores forskning og i praksis ser vi, at de unge i langt de fleste tilfælde indgår i de forskellige tiltag med håb og tillid til, at tiltagene kan hjælpe dem til at bevæge sig videre.

Men fordi kompleksiteten i den samlede situation er så høj, sker der desværre ofte, hvad én ung i et interview betegner som ’små kiks’: én fagperson glemmer et møde, en anden må aflyse en samtale eller har ikke fået forberedt materialet til konsultation i psykiatrien og en tredje fik ikke ringet til varmemesteren.

Vores forskning peger på, at de unge langt hen ad vejen ser disse små kiks i et tilgivende lys: fejl sker, og det er ok.

Men summen af de mange små kiks kan også lede til, at de unge samlet set ikke oplever hjælpen som hjælpsom. Så trækker de sig og bevæger sig endnu længere ud i fastlåsthed, væk fra uddannelse og arbejdsmarked.

Læs også

Dyrk helhedsorienterede indsatser

I vores dialoger med unge, som er i bevægelse, men uden om arbejdsmarked og uddannelse, peger de unge helt specifikt på, at de har brug for hjælp til at navigere i de mange hjælpetiltags kontaktflader.

Denne form for helhedsorienteret støtte kan de uge møde på steder som Kofoeds Skole Aarhus. Her vægter fagpersonerne en særlig sensitivitet over for lige præcis de her små kiks, mens de arbejder for at understøtte den unges refleksioner over egen situation, egen udvikling og handlerum.

Dette sker i tæt samarbejde med civilsamfundet, som hjælper til at knække kulturelle koder og at kunne indgå i de sprog, der skal mestres ved alle de forskellige aktører der kan sikre og bevilge den enkelte unge adgang til uddannelse eller beskæftigelse. 

Samlet er pointen her, at de unge, som står uden for uddannelse og arbejdsmarked, gerne vil tilbage - men når livet byder på kriser og hjælpetiltagene øges i omfang, så stiger kompleksiteten, og der er behov for én vej, én støtte som kan hjælpe de unge i at navigere i den samlede situation.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lotte Junker Harbo

Forskningscenterleder i VIA og faglig leder, NUBU
socialpædagog, cand.pæd.pæd.soc og ph.d.

Charlotte Vange Løvstad

Lektor VIA University College og Sebastian Bune, forstander, Kofoeds Skole Aarhus

0:000:00