Debat

Forstander: Der er brug for en ny praksisfaglig dagsorden for 10. klasser

DEBAT: De nuværende prøveformer og pensum i 10. klasse er demotiverende for skoletrætte elever, der vil den praktiske vej. Derfor er der brug for en ny praksisfaglig dagsorden, der åbner for et motiverende pensum og prøveformer, skriver Toni Hessner.

Hvis den praktiske vej skal være et alternativ til STX, kræver det nye praksisorienterede prøveformer, skriver Toni Hessner.
Hvis den praktiske vej skal være et alternativ til STX, kræver det nye praksisorienterede prøveformer, skriver Toni Hessner.Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Toni Hessner
Forstander, Tronsøskolen, og formand, Foreningen af Frie Fagskoler

Dansk erhvervsliv kommer til at mangle mange praktiske hænder. Derfor er der et politisk ønske om, at flere unge skal vælge erhvervsskolevejen. Og derfor er de praktiske fag genopstået i folkeskolens udskoling, ovenikøbet som prøvefag. 

Men det er kun et skridt på vejen. Folkeskolelever vælger altså ikke bare en erhvervsuddannelse, fordi de er tvunget til en obligatorisk håndværks- og designprøve i 8. klasse.

På Frie Fagskoler har vi masser af unge mennesker, der vælger den praktiske vej på erhvervsskoler, erhvervsgymnasier og erhvervsakademier. Det gør de, fordi de er motiverede til det. Og det er de blevet, fordi de unge får en undervisning, hvor de er aktivt skabende og har afprøvet teori i en proces med et virkelighedsnært formål.

Skal den praktiske vej for alvor fremmes som et reelt alternativ til automatvalget af STX, skal der muliggøres en helt anden praksisorienteret måde at gå til prøve på.

Toni Hessner
Forstander, Tronsøskolen og formand, Foreningen af Frie Fagskoler

Hos os lærer de at sprogliggøre praksisfaglig viden og dermed at udføre et fag på et højt fagligt niveau. Et praktisk fag tilgås ikke som en hobby, men som en mulig fremtidig profession, uanset hvilket niveau der undervises på.

Demotiverende pensum og prøver
Frie Fagskoler modtager mange skoletrætte unge fra grundskolen. De har siddet mange år med tavleundervisning og bøger, og hænderne har mest været brugt til at skrive, taste eller rive sig i håret.

Det har drænet dem for motivation til læring, og mange er blevet ”prøveresistente”. Det gælder ikke kun dem, der har faglige udfordringer, som det fordomsfuldt antages. Motivation til at lære og gå til prøver er et bredt funderet problem, hvor prøver begrænser adgang til uddannelse og dermed også den enkeltes mulighed for at skabe sin egen fremtid. 

På Frie Fagskoler oplever vi mange udfordringer med den boglige undervisning i de bundne prøvefag i dansk, matematik og engelsk, når vores elever hellere vil være 15 timer i værkstedet.

Eleverne skal til prøve i et demotiverende pensum, som i foruroligende grad ligner det, de oplevede i folkeskolen, og de oplever prøveformer, hvor de skal sidde og løse skriftlige opgaver i fire timer uden at samarbejde med andre eller mødes over den grønne dug alene mod lærer og censor.

Det giver ingen mening for de elever, der har oplevet deres motivation og faglighed vokse af at arbejde i praksisfælleskaber. Der er pokkers til forskel på at lære matematik med det eneste synlige formål at gå til eksamen, fremfor at lære om det når teorien skal anvendes virkelighedsnært i værkstedet.

Ny praksisfaglig dagsorden
Frie Fagskoler er ambitiøse i forhold til at fremme den praktiskfaglige dagsorden, så vi vil gerne bringe al matematik, dansk, engelsk, fysik, natur- og samfundsfag helt ind værkstedet. 

Vi prøver dagligt at koble mest muligt fra de boglige fag til den praktiske undervisning. Vi har iderige undervisere, som alligevel frustreres over, at praktisk undervisning ikke passer sammen med ikke-praktiske afgangsprøver.

Skal den praktiske vej for alvor fremmes som et reelt alternativ til automatvalget af STX, skal der muliggøres en helt anden praksisorienteret måde at gå til prøve på. Det vil åbne for et mere motiverende praktisk og erhvervsrettet pensum.

Læs også

På den lange bane ser Frie Fagskoler gerne, at den praksisfaglige dagsorden udbredes i hele fagrækken i folkeskolen, så vi ikke møder så mange skoletrætte elever på vores skoler. Indtil da vil Frie Fagskoler gerne gå foran.

Så kære politikere: Frie Fagskoler vil gerne melde os på banen som forsøgsskoleform, så vi kan få en ny prøveform og et nyt pensum i Frie Fagskolers 10. klasse. Vi har viljen og erfaringen til at motivere unge ved at nytænke de traditionelle boglige fag i et praktisk og erhvervsrettet perspektiv. Frie Fagskoler har mange ønsker til Christiansborg – men dette ønsker vi på vegne af landets børn og unge. God jul.

Dokumentation

Temadebat: Lokale stemmer fra Uddannelsesdanmark

Mange af landets uddannelsesinstitutioner befinder sig ikke bare geografisk langt fra Christiansborg, men også praktisk langt fra virkeligheden på Slotsholmen og i Børne- og Undervisningsministeriet. 

Hvad bør politikere og embedsværk forstå om den virkelighed, lokale uddannelsesledere befinder sig i? Hvad bør de have større forståelse for og indsigt i?

Det spørger Altinget Uddannelse om i denne temadebat.

Her er debattørerne:

  • Thorkild Bjerregaard, skoleleder, Midtjyllands Kristne Friskole
  • Mads Brinkmann Pedersen, rektor, Struer Statsgymnasium
  • Rikke Christoffersen, direktør, Aalborg Handelsskole
  • Marco Damgaard, skoleleder, Tingbjerg Skole
  • Toni Hessner, forstander, Tronsøskolen
  • Carsten Hogrefe, rektor, Det Blå Gymnasium, Vestfyn
  • Ulrik Goos Iversen, forstander, Baunehøj Efterskole
  • Henrik Sørensen, skoleleder, Selam Privatskole
  • Annette Vilhelmsen, direktør, Tietgen
  • Cathie Westh, rektor, FGU Bornholm
  • Ene Wolfsberg, rektor, FGU Syd- og Midtfyn

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Toni Hessner

Forstander, Kustos Rideakademi, Vilhelmsborg Fri Fagskole , formand, foreningen af Frie Fagskoler
Kok, erhvervsskolelærer, diplom i ledelse

0:000:00