Debat

Forstander om sårbare unge: Vi har større succes end kommunerne

DEBAT: Hos os er cirka 90 procent af de unge med særlige behov i beskæftigelse fra dag et efter, at deres uddannelse er slut. En succesrate vi ikke ser i kommunerne, skriver forstanderen af Havredal Praktiske Uddannelser, Poul Erik Clausen.

Havredal Praktiske Uddannelser er tilbud til udfordrede unge – ofte bogligt svage og med generelle indlæringsvanskeligheder. 
Havredal Praktiske Uddannelser er tilbud til udfordrede unge – ofte bogligt svage og med generelle indlæringsvanskeligheder. Foto: Havredal Praktiske Uddannelser
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Poul Erik Clausen
Forstander på Havredal Praktiske Uddannelser

På Havredal Praktiske Uddannelser har vi i dette forår i alt 19 elever, som er i gang med det sidste år af deres treårige uddannelse.

De elever, der bliver færdige næste år er netop nu i prøvepraktik i de virksomheder, hvor de forhåbentlig skal gennemføre deres afsluttende praktik.

De elever, der afslutter deres uddannelse til sommer forlod skolen 1. januar og er nu spredt ud over hele landet, der hvor de selv har ønsket at bosætte sig, og de er i fuld gang på de arbejdspladser, hvor de snart forventes at blive ansat på netop de vilkår og med de opgaver, der passer hver enkelt. 

Fakta
Deltag i debatten!
Send en mail til [email protected]

Det betydningsfulde match
For os på Havredal er det fuldstændig naturligt, at erhvervsafklaringen er en integreret del af det treårige uddannelsesforløb (STU, LAB, EGU ...), fordi vi med det indgående kendskab, vi i løbet af uddannelsen opnår til den enkelte unge, og den tillid den unge opnår til os, har et langt bedre udgangspunkt for at lykkes med opgaven, end kommunerne har, hvis de overtager opgaven efter, at uddannelsesforløbet er slut.

Når vores erhvervskonsulenter i udslusningsforløbet arbejder på at finde den rigtige arbejdsplads, er kendskabet til eleven, den grundige research, den personlige kontakt og den omhyggelige introduktion afgørende, ligesom den tætte opfølgning gennem hele forløbet.

Succesraten er resultatet af et meget bevidst og gennemprøvet koncept, hvor den unge følges hele vejen og støttes gennem det første svære halve år væk fra skolens trygge rammer.

Poul Erik Clausen
Forstander på Havredal Praktiske Uddannelser

Hvis et arbejdsforhold for en ung med særlige behov skal lykkes, er matchet meget betydningsfuldt. I prøvepraktikken – som efter den unges ønsker og valg kan foregå hos en landmand, på en rideskole eller et stutteri, i en dyrepark, en anlægsvirksomhed, en boligforening, hos en købmand osv. – afprøves ikke blot rammer og opgaver, men også relationer.

Større succes end kommunerne
Hos os er cirka 90 procent af de unge i beskæftigelse fra dag et efter, at deres uddannelse er slut – en succesrate, som vi ikke ser i kommunerne.

Vi forventer således, at stort set alle de 19 unge, som pt. er i gang med deres udslusning fra Havredal, efter endt uddannelse vil være i et ansættelsesforhold – de fleste i fleksjob, en enkelt eller to i skånejob og ligeledes en enkelt eller to i normal beskæftigelse.

Denne succesrate er resultatet af et meget bevidst og gennemprøvet koncept, hvor den unge følges hele vejen og støttes gennem det første svære halve år væk fra skolens trygge rammer såvel på arbejdspladsen som i bolig og fritidsliv, for uden et velfungerende netværk og evne til at tage vare på hverdagen vil chancen for den unge for at kunne klare sig på arbejdsmarkedet være tilsvarende dårligere.

Stadig skepsis
De unge, som vi arbejder med er sårbare unge, som ofte mangler selvværd og tiltro til egne evner, når de kommer hos os, og derfor er det afgørende, at de ikke slippes, før de er helt i mål.

Selvom vi har arbejdet på denne måde i mange år med et bemærkelsesværdigt resultat, oplever vi fortsat undertiden skepsis overfor modellen ud fra den begrundelse, at uddannelse og erhvervsafklaring bør være adskilte, men for os er der ingen tvivl om, at det er det, der virker. 

 

Havredal Praktiske Uddannelser er et helhedsorienteret tilbud til unge med særlige behov i alderen 16-25 år. Havredals målsætning er gennem et treårigt uddannelsesforløb at hjælpe de unge frem mod en tilværelse som ligeværdig og aktiv medborger – blandt andet ved at gøre de unge klar til arbejdsmarkedet på de rette vilkår.

Dokumentation

Den gode uddannelsespraksis
Den danske uddannelsessektor er spækket med innovative, virksomme og skæve tiltag, der alle har til formål at gøre børn og unge klar til fremtiden.

Altinget: uddannelse sætter i en debatserie fokus på de gode erfaringer – set fra underviserens, forskerens og lederens perspektiv.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00