Frafald er rektorernes ansvar

INTERVIEW: Fastholdelse skal være en kerneydelse ligesom undervisningen på ungdomsuddannelserne, og derfor skal hele mange skolers organisation ændres, lyder det i en ny rapport fra Videnscenter om fastholdelse og frafald.
Marie Dissing Sandahl
Fakta
10 Gode råd om fastholdelse
1. En helhedsorienteret indsats
2. Forankring på alle niveauer
3. Etabler fastholdelsesberedskab
4. Eleverne skal føle sig set og hørt - hver dag
5. Personlig hjælp og opbakning
6. Faglig hjælp og opbakning
7. Fokus på klasserumskultur og studievaner
8. Inddrag elevernes forældre
9. Arbejd med skolens fraværspolitik
10. Rum til individuelle indsatser

Kilde: Videnscenter om fastholdelse og frafald
Andelen af elever, som gennemfører en ungdomsuddannelse, er ikke steget nævneværdigt de sidste ti år og bekæmpelse af frafald er et af de områder, som ofte nævnes som vidundermidlet for at nå 95-procents-målsætningen.

Og det er i høj grad ledelsens ansvar at få lavet en helhedsorienteret fastholdelsesindsats, lyder det fra Kristine Hecksher, projektleder på Videnscenter for fastholdelse og frafald. Her er hun ansvarlig for en ny undersøgelse af 19 fastholdelsesprojekter på seks gymnasier, som er mundet ud i 10 gode råd om at fastholde elever på ungdomsuddannelser.

Kristine Hecksher, hvad skal der til for at bekæmpe frafald på ungdomsuddannelser?
"Man skal gå forholdsvist radikalt til værks. Fastholdelse skal betragtes som en del af skolens kerneydelse og lige så vigtigt som undervisningen. Det skal være en helhedsorienteret indsats, og det er nødvendigt, at alle på skolen bakker op. Før man ser resultater, skal det løftes helt op blandt førsteprioriteterne, sådan at det ikke bare er enkelte ildsjæle, som bærer indsatsen.

Hele organisationen skal ændres, hvis vi taler om en skole, som ikke har haft sammenhængende frafaldsbekæmpelse, og derfor er det vigtigt, at ledelsen tænker det ind i alt, når de ændrer organisationen. Men først må de gøre sig klart, hvad elevgrundlaget er, for der er store forskelle skolerne imellem på, hvad frafaldstruede elevers problemer skyldes, og hvordan forældrene for eksempel kan inddrages."

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00