Debat

Frie Skolers Lærerforening til Danske Skoleelever: Er I et ekkokammer af Socialdemokratiet?

Danske Skoleelever lyder som et ekkokammer af Socialdemokratiet, når organisationen helt undlader at forholde sig til, at muslimske skoler faktisk kan noget særligt, skriver Uffe Rostrup.

Danske Skoleelever tager udgangspunkt i et klassisk socialdemokratisk standpunkt om, at hvis bare vi alle sammen er blandede, så bliver vi integrerede.Men det er ikke integration – og må ikke forveksles med integration, skriver Uffe Rostrup.
Danske Skoleelever tager udgangspunkt i et klassisk socialdemokratisk standpunkt om, at hvis bare vi alle sammen er blandede, så bliver vi integrerede.Men det er ikke integration – og må ikke forveksles med integration, skriver Uffe Rostrup.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Uffe Rostrup
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det er svært at følge formanden for Danske Skoleelever, Mille Borgen Mikkelsen, når hun i Altinget Uddannelse opfordrer regeringen til at holde sit løfte og lukke de muslimske friskoler og ændre elevsammensætningen på de folkeskoler, hvor mere end 30 procent af eleverne har ikkevestlig baggrund eller er efterkommere.

Elevformanden mener, at mere etnisk blandede skoler vil styrke integrationen. Men det synspunkt kan hun ikke finde støtte for i forskningen.

For eksempel offentliggjorde Rockwoolfonden for nylig en undersøgelse, som stort set samtlige politikere på Christiansborg har valgt slet ikke at kommentere på. Undersøgelsen slår fast, at elever fra muslimske friskoler er lige så velintegrerede som muslimske elever i andre skoleformer. Faktisk er deres demokratiske forståelse en anelse bedre end deres trosfæller i folkeskolen og på andre frie skoler.

Ingen respekt for dansk friskolelovgivning

Det er også tankevækkende, at Mille Borgen Mikkelsen forbigår en lidt ældre rapport, der viser, at elever på muslimske friskoler klarer sig bedre gennem ungdomsuddannelserne end tilsvarende elever fra andre skoleformer. Danske Skoleelever tager desværre ikke udgangspunkt i, hvad der er bedst for eleverne, når de ønsker at afskaffe muslimske friskoler.

Når Danske Skoleelever ønsker et forbud mod muslimske friskoler og et loft over antallet af ikkevestlige elever i skolen, så må jeg sige fra.

Uffe Rostrup
Formand, Frie Skolers Lærerforening

Foreningen tager i stedet udgangspunkt i et klassisk socialdemokratisk standpunkt om, at hvis bare vi alle sammen er blandede, så bliver vi integrerede.

Men det er ikke integration – og må ikke forveksles med integration. For man kan være isoleret alene eller som gruppe, selvom man er blandt andre elever, der har anderledes kulturelle, sociale eller trosmæssige overbevisninger end en selv.

Det, vi har brug for, er, at alle danske skoleelever uanset deres baggrund får muligheden for at udvikle sig til livsduelige medborgere. Hvordan folk lever deres liv, skal de i videst muligt omfang selv have lov til at bestemme. Når Danske Skoleelever ønsker et forbud mod muslimske friskoler og et loft over antallet af ikkevestlige elever i skolen, så må jeg sige fra.

For der er i forslaget ingen respekt for, at vi har en friskolelovgivning i Danmark, hvor forældregrupper kan gå sammen og i et værdifællesskab lave frie skoler. Hvorfor skal den ret kun gælde for forældre med vestlig baggrund?

Vi har en kedelig tendens i Danmark med at betragte muslimer som en homogen gruppe. Men mon ikke muslimer er lige så forskellige, som vi vestlige folk er flest? Og derfor giver det også mening at behandle muslimer, som individer og ikke én gruppe. Det, der er godt for den enkelte, er ikke nødvendigvis det, der er bedst for fællesskabet og omvendt.

Danske Skoleelever taler ikke den enkelte muslimske elevs sag

At prøve at opnå flere blandede skoler er et ædelt formål. AE-rådet laver ind imellem undersøgelser, der viser, at både på de frie skoler og i folkeskolen stiger andelen af skoler, som har svært ved at blande elevgrupper. Det handler mere om boligpolitik, end det handler om skolepolitik.

Måske skulle Danske Skoleelever starte med at undersøge, hvordan muslimske elever egentlig har det i skolen, inden de gør sig til talsmænd for at omkalfatre hele systemet.

Uffe Rostrup
Formand, Frie Skolers Lærerforening

For børn går i skole, der hvor de bor, og derfor er det hele meget mere komplekst, end Danske Skoleelever får det til at se ud. Jeg synes også, at det ville være dejligt, hvis der var flere blandede skoler, men skal det ske med tvang? Det mener jeg ikke.

Det er ærgerligt, at Danske Skoleelever med deres indlæg på denne måde bliver et ekkokammer til Socialdemokratiet helt uden at skæve til værdien af for eksempel at have frie skoler i Danmark, og helt uden at forholde sig til de rapporter, der viser, at de muslimske skoler faktisk kan noget – noget, som andre skoler ikke kan, hvis de vil.

Jeg er bange for, at Danske Skoleelever ikke taler den enkelte muslimske elevs sag, når de hævder, at deres forslag vil gøre noget godt for de muslimske elever. For jeg tror, at lige så lidt som jeg ved, hvad der er godt for den enkelte muslimske elev, så ved de det heller ikke. For det er noget, som må afgøres i det enkelte hjem.

Måske skulle Danske Skoleelever starte med at undersøge, hvordan muslimske elever egentlig har det i skolen, inden de gør sig til talsmænd for at omkalfatre hele systemet.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00