Frivillig tech-skole for etniske minoritetskvinder åbner i København

INTEGRATION: ReDI School of Digital Integration vil integrere kvinder af anden etnisk herkomst gennem opkvalificering af deres digitale kompetencer. Projektet er finansieret af The Coca-Cola Foundation og er en dansk aflægger af en succes fra Tyskland.

Kvinder med minoritetsbaggrund kan snart se frem til muligheden for at blive IT-studerende, når ReDI School of Digital Integration lanceres i København 5. september. Projektet er båret af frivillige og har til formål at skabe et levende tech-fællesskab, der vil give kvinderne nye professionelle og sociale muligheder og samtidig sætte skub i deres integration.

”Det handler om, at de her fantastiske kvinder har et kæmpe uudnyttet potentiale − og vi vil være med til at skabe nye muligheder for dem og give dem en følelse af empowerment,” forklarer Ida Jepsen, der er leder af ReDI School.

ReDI School begyndte som et frivilligt projekt i Berlin, hvor Ida Jepsen under sin praktikperiode i efteråret 2018 var koordinator for kvindeprogrammet. Efterfølgende blev hun spurgt, om hun ville opstarte skolen i Danmark.

”Det var fantastisk at se, hvordan kvinderne voksede i løbet af kurset og fik selvtillid til at stå på en scene og stolt fortælle om kodning eller at have lavet en PowerPoint-præsentation.”

ReDI School kommer i første omgang til at udbyde tre kurser. Det ene hedder "Computere for begyndere", hvor man lærer de mest grundlæggende færdigheder, man skal bruge for at navigere i vores digialiserede samfund, såsom at bruge en computer og programmer som Word og PowerPoint. Det andet kursus, "Basis Computer", er for let øvede, hvor man eksempelvis lærer at lægge budget i Excel eller bruge Forældreintra. "Into til kodning" er mere avanceret og i højere grad rettet mod arbejdsmarkedet. De første kurser varer 6 uger, men efter nytår vil alle kurser være 12 uger.

Videreførelse af en tysk succes
Historien om ReDI School begynder i Tyskland i 2015.

”Vi bliver nødt til at stoppe med at tale om flygtninge og begynde at tale med flygtningene,” siger stifteren af ReDI School, Anne Kjær Riechert, på scenen til en TedxTalk i Berlin i marts 2016.

”Endnu mere er vi nødt til at begynde at udvikle ideer sammen, at bygge løsninger sammen, så vi kan hacke flygtningekrisen.”

Der lyder en højlydt klapsalve blandt publikum. Den danske kaospilot og iværksætter er iført en T-shirt med teksten ”Inspiring Peace”, da hun på scenen fortæller om, hvorfor hun opstartede ReDI School i Berlin.

”Jeg spurgte mig selv: Hvordan kan jeg hjælpe?”

På baggrund af flygtningekrisen i 2015 gav Anne Kjær Riechert sig til at undersøge, hvordan man kunne knytte nytilkomne flygtninge til arbejdsmarkedet. Hun besøgte to af Berlins 90 flygtningehjem og fandt hurtigt ud af, at de gode gerninger var mange, men at de ofte var så uorganiserede, at det var svært for flygtningene af få gavn af. Som eksempel nævner hun store donationer af tøj, der lå i uoverskuelige bunker uden noget system.

På et af flygtningehjemmene mødte hun Mohammed. Han havde læst tre års IT på universitetet i Bagdad, men kunne ikke bruge det i Tyskland, fordi han ikke havde en computer.

Deraf opstod ideen til ReDI School: en skole for flygtninge, hvor de kunne erhverve sig digitale kompetencer. I dag findes skolen både i Berlin og München og uddanner tilsammen over 1.000 mennesker om året.

Coca-Cola vil hjælpe udsatte kvinder
Siden skolens opstart har Anne Kjær Riechert holdt en lang række oplæg omkring ReDI School. Hun blev blandt andet inviteret til et møde i Coca-Cola-regi i München, fordi The Coca-Cola Foundation havde støttet opstarten af ReDI School. Det var her, Jes Randrup Nielsen, der er Public Affairs, Communications & Sustainability Director for Coca-Cola Denmark fik øjnene op for projektet.

”Projektet lød fantastisk. Så efter oplægget tog jeg fat i Anne og sagde, at det skal vi da også gøre i Danmark, for vi har jo de samme udfordringer,” siger Jes Randrup Nielsen.

”Alle vinder ved det her. Kvinderne, samfundet, familien, staten og virksomhederne, der får ny engageret og motiveret arbejdskraft.”

Jes Randrup Nielsen hjalp Anne Kjær Riechert og Ida Jepsen med udforme en ansøgning til The Coca-Cola Foundation om midler til at opstarte en skole i Danmark. En måned senere kom svaret fra bestyrelsen i Atlanta: The Coca-Cola Foundation ville støtte omkostningerne til ReDI Schools første år med 134.000 dollars svarende til knap 900.000 danske kroner.

En procent af The Coca-Cola Companys driftsindtægter går til godgørende formål gennem The Coca-Cola Foundation. Fonden har tre primære støtteområder, hvor udsatte kvinder er et af dem.

Ida Jepsen arbejder i øjeblikket på at skaffe fondsmidler, til at skolen kan løbe rundt efter 1. juni 2020.

Integration gennem læring
Mere end 80.000 kvinder med flygtninge- eller indvandrerbaggrund står uden for det danske arbejdsmarked, og i 2018 var flygtningekvinder kun aktive i jobrettede aktiviteter 13 procent af tiden. Tre år efter at være kommet til Danmark er kun 14 procent af kvinderne i job, hvilket gælder for næsten halvdelen af mændene.

”Den største udfordring er at skabe bro mellem kvindernes kompetencer, sprogfærdigheder, de liv, de lever, og så de ledige jobs, der er,” forklarer Torben Møller-Hansen, der er direktør for Foreningen Nydansker. Det er ret basale vanskeligheder, der holder kvinderne fra arbejdsmarkedet, forklarer han.

”I Danmark har vi en masse indbyggede selvfølgeligheder, som kvinderne ikke har været konfronteret med tidligere.” Det drejer sig ofte om IT-vanskeligheder såsom at kunne bruge en telefon, benytte de onlinesystemer, som virksomhederne bruger, logge på NemID og tjekke en busplan. Ofte er det vanskeligheder, som Torben Møller-Hansen oplever, at jobcentrene ikke er klar over eller ikke har et kursus til. Derudover handler det om, at kvinderne ikke skal have almen sprogundervisning, men undervisning, der er tilpasset det job, de skal varetage.

”Hvis ReDI School kan påtage sig at lære kvinderne dele af det, er det mindre farligt for kvinderne at komme ud på arbejdsmarkedet,” siger Torben Møller-Hansen.

Gennem den tyske del af projektet har ReDI School lært om nogle af de grundlæggende udfordringer såsom familieplanlægning, der afholder kvinder fra at deltage i kurset. Derfor har de lagt undervisningstimerne, efter hvad der passer kvinderne bedst. I Danmark ligger de onsdag aften og søndag eftermiddag. På basiskurset vil der være tolke, der taler farsi, sorani og arabisk.

Alle kvinder med minoritetsbaggrund kan søge om at blive en del af kurset, ligegyldigt om man har boet hele sit liv i Danmark.

Samarbejde med erhvervslivet skal hjælpe kvinderne
ReDI School samarbejder med Welcome House og Bydelsmødre, hvor hver af organisationerne har fundet 12-14 kvinder, der skal begynde på de første kurser til efteråret. Welcome House og Jayway By Devoteam lægger desuden lokale til kurserne. 

Derudover søger ReDI School erhvervspartnerskaber, hvilket de har haft gode erfaringer med i Tyskland. Mens nogle virksomheder tilbyder lokaler, og andre sponsorerer laptops, har ReDI School også lavet en ordning med flere IT-virksomheder, som giver medarbejderne mulighed for at være frivillige lærere på ReDI School i arbejdstiden.

Indtil videre har ReDI School Denmark samarbejder med SAP, der finansierer og lægger lokale til lanceringseventet, og med IBM, der hjælper med pro bono sparring, forretningsudvikling, kommunikation, teambuilding og at promovere frivilligmulighederne hos ReDI internt i virksomheden. Derudover har de fået hjælp fra den danske ambassade i Berlin til at forstå integrationsreglerne i Danmark.

Forhåbningen er, at partnerskaberne også vil komme kvinderne til gode efter kursets afslutning.

”At få et arbejde handler lige så meget om, hvem man kender. Om at have et netværk,” siger Ida Jepsen. Derfor skal ReDI School have folk fra både civilsamfundet og erhvervslivet ind, så det kan åbne døre for kvinderne.

Efterspørgsel former kurserne
I Tyskland har ReDI School haft en høj rate af studerende, som efterfølgende har fundet sig et arbejde eller er fortsat på en videregående uddannelse. Derudover er ReDI School i Tyskland for nylig blevet AZAV-certificeret, hvilket betyder, de kan tilbyde fuldtidskurser med lønnede undervisere i fremtiden. Skolen i München er i øvrigt støttet finansielt af kommunen og indgår som et af jobcentrets tilbud.

I Danmark er det dog endnu ikke muligt at åbne op for de samme karriereprogrammer, som eksisterer i Tyskland. Derfor ved Ida Jepsen endnu ikke, hvilke typer af jobs kvinderne havner i.

”Det kommer både an på, hvad de studerende efterspørger i kurset, og hvad virksomhederne efterspørger. Jeg taler lige nu med en række virksomheder om, hvad der er relevant for dem, og hvilke kompetencer de ansætter på. Jeg forestiller mig, at det kan være noget med administration og andre kontorjobs.”

Enhver kan søge om at blive frivillig til grundkurset, men for at undervise på det mere avancerede kursus skal man have en uddannelse eller baggrund inden for IT-sektoren. Derudover skal de frivillige lære om at arbejde med sårbare mennesker.

Direktør for Foreningen Nydansker, Torben Møller-Hansen, håber, at ReDI School hjælper kvinderne godt videre efter kurset.

”Det er vigtigt, at ReDI School dokumenterer, hvad kvinderne har lært på kurset. Kvinderne skal lære at dokumentere det, hver gang de har været på et kursus eller i praktik, for ellers er det svært for dem at finde et arbejde.”

Derudover foreslår Torben Møller-Hansen, at man kan bruge åbningen konstruktivt til at få kvinderne videre. Det kan være svært at få kvinderne ud i første omgang, derfor vil det være essentielt at hjælpe dem videre til en uddannelse eller på anden måde blive en del af et netværk.

”Danmark er et fantastisk land med mange muligheder, hvis man selv søger. Men mange af disse kvinder har ikke de muligheder."

Forrige artikel Se listen: Det tjener undervisningsministerens nye særlige rådgiver Se listen: Det tjener undervisningsministerens nye særlige rådgiver Næste artikel DF frygter regeringens opgør med præstationskulturen: ”Det er en forkert måde at beskrive situationen på” DF frygter regeringens opgør med præstationskulturen: ”Det er en forkert måde at beskrive situationen på”