Debat

Debat: Gymnasielærere skal kunne undervise unge med handicap

DEBAT: Næsten halvdelen af lærerne føler sig ikke rustede til handicappede elever. Det kræver vejledere og mere viden om handicap, skriver Danske Gymnasier, Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) og Danske Handicaporganisationer (DH).

Mennesker med handicap har særligt behov for uddannelse for at komme ind på arbejdsmarkedet. Færre unge med handicap uddanner sig, og derfor bør vi klæde gymnasielærere på til at hjælpe disse elever, mener Danske Gymnasier, Danske Handicaporganisationer og Gymnasieskolernes Lærerforening.
Mennesker med handicap har særligt behov for uddannelse for at komme ind på arbejdsmarkedet. Færre unge med handicap uddanner sig, og derfor bør vi klæde gymnasielærere på til at hjælpe disse elever, mener Danske Gymnasier, Danske Handicaporganisationer og Gymnasieskolernes Lærerforening.Foto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix
Christoffer Miguel Frendesen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Birgitte Vedersø, Annette Nordstrøm Hansen og Thorkild Olesen
Hhv. Danske Gymnasier, Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) og Danske Handicaporganisationer (DH)

Alle, der har lysten og evnerne, skal have chancen for en uddannelse uanset handicap – uden at vi slækker på de faglige forventninger og krav.

Birgitte Vedersø, Annette Nordstrøm Hansen og Thorkild Olesen
Danske Gymnasier, Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) og Danske Handicaporganisationer (DH)

I fremtiden vil gymnasie- og hf-lærere møde flere unge med handicap. Det kan være elever med autisme, epilepsi, muskelsvind, gigt, ordblindhed eller et hørehandicap.

De senere år er flere børn med handicap nemlig blevet inkluderet i den almindelige folkeskole, og forhåbentlig tager mange af disse en gymnasial uddannelse bagefter.

Undersøgelse: Næsten 50 pct. af lærere føler sig ikke klædt på
Danske Handicaporganisationer har spurgt 1.400 lærere på stx og hf om deres erfaringer med at undervise elever med handicap.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Tæt på halvdelen af de adspurgte føler sig dårligt rustet til at undervise elever med handicap. Og hver anden svarer, at de mangler viden om handicap.

Birgitte Vedersø, Annette Nordstrøm Hansen og Thorkild Olesen
Danske Gymnasier, Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) og Danske Handicaporganisationer (DH)

Undersøgelsen viser, at gymnasielærerne gerne vil inkludere unge med handicap, men de har brug for mere rådgivning og viden om, hvordan de bedst underviser og hjælper de unge med handicap, som de møder på skolen.

Tæt på halvdelen af de adspurgte føler sig dårligt rustet til at undervise elever med handicap. Og hver anden svarer, at de mangler viden om handicap. Det er især ADHD, autisme, psykiske lidelser og ordblindhed, lærerne mangler viden om. 

Flere lærere fortæller, at de har haft svært ved at håndtere en elev med handicap i undervisningen, blandt andet fordi det er svært at hjælpe og samtidig fastholde de faglige krav.

Men sådan skal det selvfølgelig ikke være: Alle, der har lysten og evnerne, skal have chancen for en uddannelse uanset handicap – uden at vi slækker på de faglige forventninger og krav.

Færre unge med handikap uddanner sig
VIVE’s undersøgelser viser, at der i dag er færre unge med handicap, der får en kompetencegivende uddannelse.

Den udvikling er meget bekymrende, da mennesker med handicap har særligt brug for uddannelse for at komme godt ind på arbejdsmarkedet.

Derfor skal lærerne have bedre muligheder for at få viden om handicap. Lærerne kan ikke vide alt om alle handicap, men de skal have materialer og vejledere, de kan støtte sig til efter behov.

Lærerne kommer selv med gode løsninger i DH’s rundspørgeundersøgelse:

For eksempel hurtig og let adgang til viden om handicap samt ansatte med specialviden, der kan understøtte lærernes arbejde med inklusion. Et arbejde, der desværre presses af nedskæringer.

Mere end én løsning
Der er ikke én løsning, der er relevant alle steder. Men vi bør undersøge de forskellige erfaringer nærmere og udbrede god praksis og viden på skolerne.

Lad os hjælpe lærerne med mere viden om undervisning af unge med handicap.

På den måde giver vi unge med handicap mulighed for at tage en uddannelse og bidrage til samfundet ligesom alle andre.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Annette Nordstrøm Hansen

Fhv. formand, Gymnasieskolernes Lærerforening
cand.mag. i dansk og samfundsfag (Københavns Uni. 1984)

Birgitte Vedersø

Selvstændig konsulent, fhv. rektor, Gefion Gymnasium, bestyrelsesmedlem, Københavns Universitet
cand.mag. i dansk og italiensk (Aarhus Uni. 1991)

Thorkild Olesen

Formand, Danske Handicaporganisationer, næstformand, Det Centrale Handicapråd
cand.mag. i historie og religionsvidenskab (Aarhus Uni. 2005)

0:000:00