Debat

Gymnasier og universiteter: Teknologiforståelse handler ikke om øget konkurrencestatsmentalitet

REPLIK: Lektor mener, at forslaget om teknologiforståelse og digitalisering i gymnasiet handler om øget konkurrencestatsmentalitet. Det er forkert at antage, skriver Birgitte Vedersø og Hanne Leth Andersen.

Forslag om teknologiforståelse og digitalisering i gymnasiet er ikke et tegn på øget konkurrencestatsmentalitet og forbrugstænkning, skriver Birgitte Vedersø og Hanne Leth Andersen.
Forslag om teknologiforståelse og digitalisering i gymnasiet er ikke et tegn på øget konkurrencestatsmentalitet og forbrugstænkning, skriver Birgitte Vedersø og Hanne Leth Andersen.Foto: Foto: Pressefoto/Danske Gymnasier/RUC
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Ja, det er gennemgribende, når vi foreslår at indbygge fagligt relevante elementer af teknologiforståelse og digitalisering i fagene i gymnasiet, sådan som Danske Gymnasier og Danske Universiteter sammen skrev i Altinget for nylig.

Men det er ikke rigtigt at antage, at det er en øget konkurrencestatsmentalitet og forbrugstænkning, der er baggrunden for vores forslag. Sådan som Jan Maintz skriver i Altinget den 4. februar. 

For det er ikke kun vores arbejdsliv, der bliver forandret af den digitale udvikling. Det digitale har allerede og får stadig større betydning for vores samfund og hele vores liv.

Vi skal sørge for, at alle har muligheden for at mestre det digitale – naturligvis som værktøj, men i endnu højere grad som et vidende og kritisk tænkende menneske

Birgitte Vedersø og Hanne Leth Andersen
Rektor og formand for Danske Gymnasier og rektor og formand for Danske Universiteters uddannelsespolitiske udvalg

Det sker på en så gennemgribende måde, at vi forsømmer vores pligt som uddannelsesinstitutioner, hvis vi undlader at gøre endnu mere for at hjælpe vores børn og unge med at begå sig i den digitaliserede virkelighed – herunder forholde sig kritisk til konsekvenserne – for at ignorere påvirkningen ville være både naivt og risikofyldt.

Manglende digitale kompetencer kan skabe øget ulighed
Derfor er det heller ikke en nyliberal position, som vi indtager. Det digitale handler om vores livsvilkår og den sociale sammenhængskraft – også ved at kunne gennemskue systemerne og dermed reelt være i stand til at argumentere for andre løsninger.

Vi skal sørge for, at alle har muligheden for at mestre det digitale – naturligvis som værktøj, men i endnu højere grad som et vidende og kritisk tænkende menneske.

Giver vi ikke alle den mulighed, kan det skabe øget ulighed. For digitale kompetencer kan blive den største markør for, hvem der har gode livsmuligheder, og hvem der risikerer at blive koblet af. 

Det handler også om dannelse, om diversitet og om demokrati. Vi har set, hvor let demokratiet kan blive truet af den teknologi og de algoritmer, som vi allerede lever med.

Og globale udfordringer med klima og miljø, hvordan kan vi gøre noget ved dem, hvis ikke kommende generationer har det bedst mulige udgangspunkt for at skabe nye løsninger, herunder digitale?

Det handler om at skabe muligheder
Teknologiforståelse bør være et fag i folkeskolen, og vi ønsker på gymnasier og universiteter at bygge oven på den grundlæggende viden og de færdigheder, som bliver etableret i grundskolen.

Det handler om et sammenhængende uddannelsessystem. Derfor ser vi også meget gerne en sammenhængende politisk vision for, hvordan teknologien bliver en del af hele uddannelsessystemet, fra folkeskole til ungdomsuddannelser og videregående uddannelser.

Det er ikke en let opgave. Det vil være ressourcekrævende på nationalt plan og også for den enkelte lærer og underviser, som skal tilføje yderligere dimensioner til sit fag.

Men det er nødvendigt, og det handler også om at følge sit fags udvikling i den virkelighed, som vi ikke kan overse. Ikke af hensyn til arbejdsmarkedet, men for at skabe muligheder i livet, for at kunne tage stilling til samfundet og vores fælles fremtid.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Birgitte Vedersø

Selvstændig konsulent, fhv. rektor, Gefion Gymnasium, bestyrelsesmedlem, Københavns Universitet
cand.mag. i dansk og italiensk (Aarhus Uni. 1991)

Hanne Leth Andersen

Rektor, RUC, formand for Uddannelsespolitisk Udvalg, Danske Universiteter
cand.phil. (Syddansk Uni. 1986), mag.art. (Københavns Uni. 1990), ph.d. (Københavns Uni. 1997)

0:000:00