Debat

Gymnasierektor: Studieture er ikke bare "nice to have"

DEBAT: Studierejser i gymnasiet er ikke bare en ferie, men et vigtigt møde med fremmede kulturer og et grundlæggende element for gymnasieelever, skriver rektor Erik Olesen fra Silkeborg Gymnasium.

Studieture i gymnasiet er ikke bare "nice to have", men vigtigt for gymnasieelever i en globaliseret verden, skriver rektor på Silkeborg Gymnasium Erik Olesen.
Studieture i gymnasiet er ikke bare "nice to have", men vigtigt for gymnasieelever i en globaliseret verden, skriver rektor på Silkeborg Gymnasium Erik Olesen.Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Erik Olesen
Rektor på Silkeborg Gymnasium

Gennem gymnasieforløbet skal eleverne udvikle interkulturel viden og kompetencer til at agere kvalificeret i en globaliseret verden.

Dette er en af opgaverne, som en meget bred forligskreds gav til gymnasierne i forbindelse med gymnasiereformen fra 2016. Det er en særdeles meningsfuld opgave, som gymnasierne tager alvorligt.

I den forbindelse er det konkrete møde med mennesker i fremmedartede kulturer og samfund et grundlæggende element.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Gennem mødet med andre mennesker får gymnasieelever for eksempel mulighed for gennem oplevelser både at forstå forskelle og ligheder på tværs af landegrænser og kulturer. En forståelse, som netop er betinget af mødet med det anderledes.

Møder unge fra andre kulturer
Som et led i arbejdet med udviklingen af de interkulturelle kompetencer tilbydes eleverne på Silkeborg Gymnasium to forskellige spor.

Vi lever i en globaliseret verden, og derfor har vi efterhånden opbygget et netværk af skoler i Europa, Kina og USA, og gennem samarbejdet med disse skoler udvikler vi elevernes globale kompetencer, hvilket er helt afgørende for et lille land som Danmark.

Erik Olesen
Rektor, Silkeborg Gymnasium

Langt hovedparten af eleverne vælger en helt almindelig studieretning, hvor udgiften til rejser og ekskursioner gennem det samlede gymnasieforløb er cirka 7.500 kroner.

I løbet af de tre år er eleverne på en sprogrejse i 1.g, hvor de deltager i undervisning på en sprogskole i henholdsvis Tyskland, Frankrig eller Spanien.

Derudover rejser eleverne med deres studieretningsklasse på en egentlig studierejse i 2.g til en destination i Europa.

Helt centralt for begge rejsetyper er mødet med lokale unge – typisk ved samarbejde med lokale skoler og gerne i form af deciderede udvekslingsbesøg.

Endelig er der i det afsatte beløb plads til en ekskursion i 3.g, der typisk går til København – en by, som mange elever fra Silkeborg aldrig har besøgt.

Billigere end efterskole
Der er en støtteordning for elever, der har vanskeligt ved at finansiere studierejserne, blandt andet gennem skolens forældreforening.

På Silkeborg Gymnasium udbydes tre studieretninger, hvor det er en pointe, at eleverne kan vælge mellem den ”almindelige” studieretning og en international variant, som er noget dyrere.

Eleverne betaler her omkring 17.000 kroner gennem deres gymnasieforløb til tre rejseaktiviteter.

Det er mange penge, men i sammenligning med udgifterne til det efterskoleophold, som cirka halvdelen af vores elever har haft, inden de starter på Silkeborg Gymnasium, er det faktisk ikke dyrt.

Man kan undre sig over, at man som politiker på den ene side økonomisk set massivt understøtter et efterskolesystem, samtidig med at man kritiserer arbejdet med et vigtigt kompetencemål, som kræver markant færre ressourcer fra den enkelte familie.

Via de internationale studieretninger giver vi for eksempel elever mulighed for at bo hos en lokal familie i Guatemala i 14 dage. Mange af disse elever kommer fra hjem, der ikke har tradition for eller ressourcer til at rejse til Latinamerika.

En enestående mulighed for eleverne
Blandt de dyrere internationale studieretninger har jeg også lyst til at fremhæve vores såkaldte Boston-klasse, som ikke er nævnt i Altinget. Eleverne i denne klasse har studieretningsfagene matematik, fysik og kemi.

De er på et to-måneders ophold i Boston, hvor de bor privat indkvarteret og undervises på et college.

Dette er ikke en studierejse i almindelig forstand, men et studieophold. Vi ser det som en enestående mulighed for eleverne, og sådan oplever eleverne og forældrene det også.

Studierejser er ikke turistrejser, som bare er ”nice to have”.

Vi lever i en globaliseret verden, og derfor har vi efterhånden opbygget et netværk af skoler i Europa, Kina og USA, og gennem samarbejdet med disse skoler udvikler vi elevernes globale kompetencer, hvilket er helt afgørende for et lille land som Danmark.

Studierejser er ikke et konkurrenceparameter
Endvidere vil jeg gerne slå fast, at studierejserne ikke er et konkurrenceparameter for os.

Silkeborg Gymnasium er det eneste almene gymnasium i Silkeborg, og vi har et naturligt optageområde, som svarer til cirka 18 klasser per årgang.

Vi har således i gennemsnit haft 520 ansøgere om året de seneste 12 år, og de mindre udsving, der har været fra år til år, har ingen sammenhæng med vores studierejseudbud.

Vi forsøger såmænd bare at give eleverne det allerbedste, vi kan, ligesom vi gør på alle andre områder.

I øjeblikket sættes dagsordenen på gymnasieområdet af de udfordringer, der er i storby- og udkantsområderne. Disse udfordringer skal naturligvis håndteres – ingen tvivl om det.

Men det bør ikke glemmes, at der også er et andet Danmark, som Silkeborg og en række andre større provinsbyer repræsenterer. Derfor bør det stadig være sådan, at der er et lokalt spillerum.

Læs også

Der er opbakning til rejseudgifter
Det er blevet sagt, at gymnasierne ikke kan styre udgifterne til studierejserne. Her må jeg melde hus forbi.

Det er bestyrelsen, hvor både elever, Silkeborg Kommune og forældre til nuværende og tidligere elever er repræsenteret, der fastlægger loftet for udgiften til studierejser, og bestyrelsen er meget bevidst om sit ansvar.

Desuden har vi et tæt samarbejde med forældrekredsen gennem Silkeborg Gymnasiums Forældreforening, og her er der også opbakning til det nuværende niveau.

Det beløb, eleverne betaler for studierejserne, bør i øvrigt ses i sammenhæng med den mulighed, vi har for at opkræve 2.500 kroner per elev til undervisningsmidler.

Her har bestyrelsen valgt, at vi højst opkræver 1.000 kroner for netop at skabe bedre muligheder med hensyn til studierejser.

Jeg vil opfordre til, at man ikke spænder ben for det, som vi har brugt år på at opbygge til gavn for eleverne og til gavn for Danmark.

Til sidst vil jeg gerne invitere ministeren på besøg på Silkeborg Gymnasium med mulighed for at drøfte studierejser med videre med både elever, forældre og bestyrelsesrepræsentanter.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Olesen

Rektor, Silkeborg Gymnasium
cand.mag. (Aarhus Uni.)

0:000:00