Håndværkerforening: Drop ludo-princip, og gør det let at skifte ungdomsuddannelse

DEBAT: Vi skal af med ludo-princippet, hvor man bliver slået tilbage til start, hvis man skifter ungdomsuddannelse. Vi kan bygge bro mellem uddannelserne ved for eksempel at tælle praktikerfaring fra en tidligere uddannelse med i den nye, skriver Christoffer Susé.

Af Christoffer Susé
Administrerende direktør, Håndværkerforeningen København

Når du først har valgt din ungdomsuddannelse, så kører toget, og du er låst fast på din uddannelsesretning de næste tre til fire år.

Så hvis du efter et år eller to kommer i tvivl og ønsker at skifte ungdomsuddannelse, bliver du ramt af ludo-princippet og må tilbage til start.

Det på trods af, at op mod en tredjedel af gymnasieeleverne overvejer at droppe ud af deres ungdomsuddannelse, og op mod hver ottende af de nybagte studenter og hver fjerde HF’er starter direkte på en erhvervsuddannelse efter deres afsluttende eksamen.

Mange unge er i tvivl
Noget tyder altså på, at mange unge er i tvivl om, hvilken ungdomsuddannelse der er den rette. Det kan hænge sammen med, at vi i årevis har kørt valget om ungdomsuddannelse op til at være et meget betydningsfuldt og livsafgørende valg.

Og hvis man tror, at det er et valg, der definerer hele ens voksenliv, er det klart, at man kommer i tvivl.

Den enorme betydning, der tillægges valget af ungdomsuddannelse, har samtidig skævvredet ungdomsuddannelserne til fordel for gymnasiet, fordi det i mange forældres (og studievejlederes) øjne er det sikre valg.

Det har blandt andet den konsekvens, at vi kigger ind i en nær fremtid, hvor der kommer til at mangle op mod 70.000 faglærte. Dette vækker stor bekymring hos os i Håndværkerforeningen København.

Derfor mener vi i Håndværkerforeningen, at der er et stort behov for at bygge bedre bro mellem de forskellige typer af ungdomsuddannelser, så man kan skifte spor undervejs.

Undgå spild af menneskelige ressourcer
Vi ønsker et system, hvor for eksempel en gymnasieelev, der er kommet i tvivl om sit uddannelsesvalg, kan blive vejledt om mulighederne på en af de øvrige ungdomsuddannelser.

Men vigtigst af alt, så er der behov for, at vi ændrer på mulighederne for at skifte ungdomsuddannelse efter for eksempel afslutningen af første eller andet år.

Ikke nødvendigvis én til én, men sådan, at nogle fag eller erfaring fra et praktikophold tæller med i den nye ungdomsuddannelse. Hvis du har haft matematik i gymnasiet, behøver du måske ikke have det i samme grad på elektrikeruddannelsen.

Det er spild af både samfundsmæssige og menneskelige ressourcer, at eleverne enten skal bruge et til to år på at gøre gymnasiet eller HF færdig eller droppe helt ud, før de kan komme i gang med deres drømmeuddannelse. Så nej tak til uddannelses-ludo i ungdomsuddannelserne.

Forrige artikel Gymnasielærere: Halv tid til at bedøm­me hovedopgaver truer retssikkerheden Gymnasielærere: Halv tid til at bedøm­me hovedopgaver truer retssikkerheden Næste artikel Sosu-formand: Fjern politiske bånd på uddannelserne for børns skyld Sosu-formand: Fjern politiske bånd på uddannelserne for børns skyld