KL om åben skole: Vi skal rebe sejlene

SKOLE: Folkeskolereformens åbne skole mangler for alvor at få luft under vingerne. KL vil ”rebe sejlene”, siger udviklingsdirektør Arne Eggert. Det fungerer, når kommunerne tager ansvar for mødet mellem skole og omverden, noterer han sig.

Den åbne skole er vigtig for KL’s nye Børne- og undervisningsudvalg, siger udviklingsdirektør Arne Eggert.
Den åbne skole er vigtig for KL’s nye Børne- og undervisningsudvalg, siger udviklingsdirektør Arne Eggert.Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Altinget
Tyson W. Lyall

Jeg kan godt se, at det kan være svært for en lærer at lave hele entreprisen på en åben skoleaktivitet inden for arbejdstiden

Arne Eggert
Udviklingsdirektør, KL

Folkeskolereformen nærmer sig sin fireårs fødselsdag, men endnu mangler den på flere områder at slå ordentlig rod.

Reformen, som havde første skoledag i august 2014, bød på længere dage, lektiecaféer, bevægelse og en mere åben skole.

Og særligt sidstnævnte mangler for alvor at slå igennem.

Dokumentation

Hvad er åben skole?

Intentionen med folkeskolereformen fra 2014 er, at skolerne skal åbnes overfor det omgivende samfund.

Det skal gøres ved at arbejde sammen med virksomheder, idrætsforeninger, musik- og billedskoler eller ungdomsskolen.

Den åbne skole skal ”bidrage til variation i skoledagen og til at differentiere undervisningen, så den imødekommer og udfordrer den enkelte elevs faglige niveau”.

Samarbejdet med de lokale organisationer er et lovmæssigt krav.

De kommunale musikskoler og ungdomsskoler har også en forpligtelse til at samarbejde med folkeskolerne. I forbindelse med de samarbejdet, som skolen har pligt til at opsøge, kan eksterne undervisere fra for eksempel idrætsforeningen eller musikskolen også stå for undervisningen i begrænset omfang.

Kilde: UVM.dk.


Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00