Kloge hoveder skal redde læreruddannelsen fra fallitstatus

LÆRER: En følgegruppe under Undervisningsministeriet har offentliggjort deres anbefalinger til fremtidens læreruddannelse. Uddannelsen har akut behov for flere og bedre studerende, lyder det fra deltagende professor, der vil hente fremtidige lærerstuderende fra et højere fagligt vækstlag.
Tyson W. Lyall
Fakta

Følgegruppen anbefaler blandt andet, at der stilles større krav til ansøgernes kvalifikationer ved optagelse på læreruddannelsen.

Dette bør ifølge gruppen sikres gennem:
• implementering af en generel adgangsbegrænsning til læreruddannelsen (som erstatter adgangsbegrænsningen til linjefagene).
• brug af individuelle vejledende optagelsessamtaler (for professionshøjskoler med flere ansøgere end studiepladser). 


Kilde: Rapporten "Evaluering og anbefalinger om læreruddannelsen af 2006".
Der er ingen prestige i at blive lærer i Danmark, og det skal der ændres på, hvis kvaliteten af læreruddannelsen ikke skal ramme bunden.

Sådan kunne en af de væsentlige pointer fra en ny rapport fra "Følgegruppen for ny læreruddannelse" opsummeres.

Følgegruppen anbefaler derfor at øge adgangskravene til læreruddannelsen. Måske en dristig manøvre, da der samtidig også er mangel på lærerstuderende.

Men der er brug for en chokkur her og nu, lyder det fra professor Jens Rasmussen fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), der også har siddet med i følgegruppen.

Dokumentation

 

Følgegruppen består af:

Børne- og kulturdirektør Per B. Christensen (formand)
Lektor Birgitte Pontoppidan
Direktør Agi Csonka
Forhenværende dekan Nils-Georg Lundberg
Skoleleder Søren Christian Jensen
Prodekan Henrik Busch
Professor Jens Rasmussen 


Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00