København går solo og vil skabe egen pædagogisk leder-uddannelse

NYT: Københavns ungdomsborgmester vil skabe en pædagogisk leder-uddannelse i kommunen, der skal være forløber for en national uddannelse. Ledelsesekspert roser initiativet, mens BUPL opfordrer til, at uddannelsen bør placeres på Professionshøjskolen.

Børne- og ungdomsborgmester Jesper Christensen (S) har taget arbejdshandskerne på og vil arbejde for, at Københavns Kommune i 2021 kan åbne sin egen pædagogiske lederuddannelse.
Børne- og ungdomsborgmester Jesper Christensen (S) har taget arbejdshandskerne på og vil arbejde for, at Københavns Kommune i 2021 kan åbne sin egen pædagogiske lederuddannelse.Foto: Nils Meilvang/Ritzau Scanpix
Simon Lessel

Det er absurd, at der ikke findes en praksisnær pædagogisk lederuddannelse.

Der stilles høje krav til lederne i dag. De er et krydspres mellem forventninger fra både forældre og medarbejdere, og den her uddannelse skal hjælpe dem til, at de bedst muligt er klædt på til opgaven.

Jesper Christensen
Børne- og ungdomsborgmester, Københavns Kommune

Sådan lyder budskabet fra børne- og ungdomsborgmester i Københavns Kommune, Jesper Christensen, som derfor nu vil tage sagen i egen hånd og etablere en pædagogisk lederuddannelse i kommunen.

"Det er absurd, at uddannelsen ikke allerede findes, for dygtige ledere er en forudsætning for, at lykkes med området. Det er et kernekommunalt område, hvor vi ved, hvor vigtige de første år af et barns liv er, og hvor stor indflydelse det har på fremtidsmulighederne og børnenes opvækst. Og her bliver ledelse et vigtigere og vigtigere element," siger Jesper Christensen.

Dokumentation

Faglige elementer i uddannelsen
Uddannelsen skal udvikle organisationen til at kunne understøtte og gøre lederne i stand til at:

  • bedrive faglig ledelse tæt på praksis – så alle har et klart og konkret billede af, hvad kvalitet i børnehøjde er,
  • forstå, analysere og forbedre egen praksis,
  • blive bedre til at bruge viden og forskning om børn og kvalitet i dagtilbud,
  • bruge det pædagogiske tilsyn som udviklingsredskab,
  • prioritere fokus på det, der betyder mest for børns udvikling, trivsel og læring,
  • udvikle solide strukturer og organiseringer med systematisk fokus på høj kvalitet for børnene,
  • udvikle medarbejderes kompetencer til systematisk og reflekteret at kunne begrunde og udvikle den pædagogiske praksis i dagtilbuddet, 
  • skabe og lede stærke arbejdsfællesskaber og arbejdsmiljøer af høj kvalitet, hvor der er fokus på kerneopgaven.

Kilde: Københavns Kommune


Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00