LA: Antorini ignorerer bombe under folkeskolens faglighed

KRITIK: Pædagoger rykker i stigende grad ind i folkeskolens klasseværelser, og det er en katastrofe for fagligheden i undervisningen, mener Liberal Alliance. Partiet kritiserer undervisningsministeren for at sidde på sine hænder.

Pædagoger deltager i stigende grad i folkeskolens undervisning. Det er udtryk for en praksis, hvor man har set bort fra den eksisterende viden på området, lyder det fra Liberal Alliances Merete Riisager. Det er en faglig katastrofe, lyder det i hendes kritik af regeringens ageren på området.
Pædagoger deltager i stigende grad i folkeskolens undervisning. Det er udtryk for en praksis, hvor man har set bort fra den eksisterende viden på området, lyder det fra Liberal Alliances Merete Riisager. Det er en faglig katastrofe, lyder det i hendes kritik af regeringens ageren på området.Foto: ft.dk
Tyson W. Lyall

Antallet af pædagogtimer på skolerne er steget markant med den nye folkeskolereform. Det undergraver fagligheden i folkeskolens undervisning, men den ansvarlige minister vender bare det blinde øje til.

Nogenlunde sådan lyder kritikken fra Liberal Alliances uddannelsesordfører, Merete Riisager, som tirsdag havde kaldt undervisningsminister Christine Antorini (S) i samråd om emnet. Det blev ordføreren med egne ord ikke klogere af, og torsdag kunne pædagogernes fagforbund BUPL så offentliggøre tal, der lægger lag til Liberal Alliances bekymring på området. 

Ifølge BUPL oplever otte ud af 10 skolepædagoger nemlig, at de med den nye folkeskolereform har fået flere timers undervisning. Men hvor ministeren i forbindelse med tirsdagens samråd slog fast, at hun ikke ser pædagogernes stigende tilstedeværelse som en udfordring for fagligheden, så betegner Merete Riisager udviklingen som faglig katastrofe.

”Det er en udvanding af skolen, at man tager en gruppe, der er uddannet til noget helt andet, og flytter dem over i undervisningen. Man ser bort fra alt, hvad vi ved på området. Det handler ikke om, at pædagoger er dårligt uddannede. De er bare uddannede til noget andet,” siger hun.

Det er en udvanding af skolen, at man tager en gruppe, der er uddannet til noget helt andet, og flytter dem over i undervisningen. Man ser bort fra alt, hvad vi ved på området. Det handler ikke om, at pædagoger er dårligt uddannede. De er bare uddannede til noget andet.

Merete Riisager
Undervisningsordfører (LA)

EL: Bekymrende
Undersøgelsen fra BUPL viser blandt andet, at pædagogerne i gennemsnit deltager i undervisning ca. 20 timer ugentligt. Samtidig siger seks ud af 10 blandt de 1.605 adspurgte skole- og fritidspædagoger, at de ikke har tilstrækkelig tid til at forberede den undervisning, de er med i.

Formand for BUPL Henning Pedersen kalder det ”glædeligt”, at pædagogerne er en stor del af skolernes arbejde, men er stærkt bekymret for de arbejdsvilkår, der fremgår af undersøgelsen.

”Det handler ikke om bare at være med i skolen. Det handler om, hvad pædagogerne bliver sat til at lave, når de er med, og hvilke arbejdsvilkår de har. Og her viser vores undersøgelse, at der alt for mange steder er direkte uacceptable vilkår,” udtaler han i en pressemeddelelse.

Den bekymring tager man alvorligt hos Enhedslisten, som i lighed med Liberal Alliance ikke var en del af forliget bag folkeskolereformen.

”Vi har hele tiden været klar over, at der har været nogle dårlige rammer for implementeringen af folkeskolereformen. Det er utrolig ærgerligt, at pædagogerne nu også skal opleve, at det ikke fungerer optimalt,” siger partiets uddannelsesordfører, Rosa Lund.

LA undrer sig over lovteksten
Merete Riisager mener, at det overvejende problem er folkeskolereformens uklare formuleringer vedrørende brugen af pædagoger i undervisningen.  

”Loven er meget uklar, og det bidrager ministeren ikke til at opklare. Eksempelvis hedder det sig, at pædagoger ikke må undervise i hele fag. Hvad betyder det? Må de så undervise i 90 procent af tiden? Det får vi ikke svar på,” siger Merete Riisager.

Den uklarhed frygter Rosa Lund og Enhedslisten, at kommunerne er begyndt at udnytte i en spareøvelse på området.

”En pædagog er billigere end en lærer, og når nu begge skal være en del af folkeskolen, så kan man frygte, at kommunerne går efter at ansætte pædagoger for at spare penge,” siger hun og peger blandt andet på episoder fra Viborg Kommune, hvor pædagoger øjensynligt er begyndt at overtage undervisning fra lærerne på en del af kommunens folkeskoler.

Udbredes den tendens, så ligger der lige nøjagtig en faglig katastrofe og venter, vurderer Rosa Lund.

”Det er en faglig katastrofe, hvis pædagogerne overtager lærernes arbejde. Det er en god ide med pædagoger i klasserne – særligt hvor der er inkluderede elever. Men der er forskel på pædagogens og lærerens faglighed. De kan supplere hinanden, men ikke afløse hinanden.”

Venstre forsvarer udviklingen
Spørger man hos Venstre, skal både de blå kollegaer hos Liberal Alliance og de røde kammerater hos Enhedslisten imidlertid tage det helt roligt. Partiets folkeskoleordfører, Louise Schack Elholm, mener ikke, at de nye tal bør få alarmklokker til at ringe.

”Der har hele tiden været meningen, at vi skulle have en mere varieret skoledag med en større rolle til pædagogerne. Så tallene flugter fint med folkeskolereformen,” siger hun og afviser, at fagligheden er udfordret af det stigende antal pædagoger.

”Det er alarmende, hvis ikke pædagogerne føler, at de er ordentlig forberedt til opgaven, men indtil videre er vi stadig i indfasningen af folkeskolereformen. Det er nyt, at pædagogerne skal deltage mere i undervisningen, og det er forventeligt at der er nogle indkøringsvanskeligheder,” siger Louise Schack Elholm.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Louise Schack Elholm

MF (V), fhv. kirkeminister, minister for landdistrikter og for nordisk samarbejde
cand.polit. (Københavns Uni. 2006)

Merete Riisager

Forfatter, foredragsholder, fhv. undervisningsminister (LA), fhv. direktør, Dansk Svømmeunion
cand.mag.pæd. (Københavns Uni. 2003)

Rosa Lund

MF (EL)
cand.soc. i jura (Københavns Uni.)

0:000:00