Lærere på bar bund med innovationen

INNOVATION: Med den nye folkeskolereform skal lærerne tænke innovation ind i undervisningen. Det føler 80 procent af dem ikke, at de er blevet klædt på til. Bekymrende, lyder det fra undervisningsministeren. 

Innovation skal ifølge den nye
folkeskolereform tænkes ind i undervisningen. På nuværende tidspunkt føler næsten 80 procent
af folkeskolelærerne dog ikke, at deres skoleledelser har klædt dem godt nok på til opgaven. 
Innovation skal ifølge den nye folkeskolereform tænkes ind i undervisningen. På nuværende tidspunkt føler næsten 80 procent af folkeskolelærerne dog ikke, at deres skoleledelser har klædt dem godt nok på til opgaven. Foto: Colourbox
Tyson W. Lyall

Det handler ikke om, at alle skolebørn skal ud og etablere egen gazelle-virksomhed. Formålet er at understøtte børnenes evne til at være aktive borgere, der kan bruge deres viden og ressourcer i deres omverden. 

Christine Antorini (S)
Undervisningsminister
Fakta
Med folkeskolereformens nye Fælles Mål er det meningen, at lærerne skal indtænke innovation og entreprenørskab i undervisningen.

Det hedder sig blandt andet, at ”eleverne skal udvikle innovative og entreprenørielle kompetencer, så de kan anvende deres personlige, faglige og sociale ressourcer i verden.” 

Målene træder først i kraft ved skoleåret 2015/16, så kommuner og skoler har tid til forberede sig på arbejdet med de nye mål. For de nye fag, der indføres med folkeskolereformen, træder målene allerede i kraft fra skoleåret 2014/15.

Kilde: Undervisningsministeriet
Fakta
Sådan blev der spurgt i undersøgelsen: 

I nye Fælles Mål er innovation et af de tre tværgående fokusområder, og er blevet tydeliggjort i alle obligatoriske fag. Mener du, at din skoleledelse har givet dig de nødvendige redskaber til at nå den målsætning?

79 procent svarede nej. 21 procent svarede ja. 

Kilde: YouGov & Index: Design to Improve Life

Landets folkeskoleelever er lovligt undskyldte, hvis de endnu ikke føler sig særligt innovative.

For selvom innovation ifølge den nye folkeskolereform skal tænkes ind i undervisningen, så føler størstedelen af folkeskolelærerne nemlig ikke, at deres ledelse har klædt dem godt nok på til opgaven.

Det viser en ny undersøgelse lavet af YouGov for non-profit organisation INDEX: Design to Improve Life

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00