Lærere på bar bund med innovationen
INNOVATION: Med den nye folkeskolereform skal lærerne tænke innovation ind i undervisningen. Det føler 80 procent af dem ikke, at de er blevet klædt på til. Bekymrende, lyder det fra undervisningsministeren.
Tyson W. Lyall
RedaktørDet handler ikke om, at alle skolebørn skal ud og etablere egen gazelle-virksomhed. Formålet er at understøtte børnenes evne til at være aktive borgere, der kan bruge deres viden og ressourcer i deres omverden.
Christine Antorini (S)
Undervisningsminister
Det hedder sig blandt andet, at ”eleverne skal udvikle innovative og entreprenørielle kompetencer, så de kan anvende deres personlige, faglige og sociale ressourcer i verden.”
Målene træder først i kraft ved skoleåret 2015/16, så kommuner og skoler har tid til forberede sig på arbejdet med de nye mål. For de nye fag, der indføres med folkeskolereformen, træder målene allerede i kraft fra skoleåret 2014/15.
I nye Fælles Mål er innovation et af de tre tværgående fokusområder, og er blevet tydeliggjort i alle obligatoriske fag. Mener du, at din skoleledelse har givet dig de nødvendige redskaber til at nå den målsætning?
79 procent svarede nej. 21 procent svarede ja.
Landets folkeskoleelever er lovligt undskyldte, hvis de endnu ikke føler sig særligt innovative.
For selvom innovation ifølge den nye folkeskolereform skal tænkes ind i undervisningen, så føler størstedelen af folkeskolelærerne nemlig ikke, at deres ledelse har klædt dem godt nok på til opgaven.
Det viser en ny undersøgelse lavet af YouGov for non-profit organisation INDEX: Design to Improve Life.