Lærerkritik af KL-satsning på folkeskolen

FOLKESKOLEN: KL vil styrke lærergerningen ved blandt andet at få flere lærere med anderledes profiler. Men det er lappeløsninger, mener Danmarks Lærerforening.
Anders Heissel

Det er grunduddannelsen, der skal løse problemet med lærermangel, og ikke alle mulige knopskydninger.

Anders Bondo Christensen
Formand for Danmarks Lærerforening

For mange lærere i den danske folkeskole er kvinder, og for få er eksempelvis lærere med en indvandrer-baggrund. Derfor vil KL sætte gang i en større rekruttering af lærere med forskellige baggrunde og profiler.

"Det er vigtigt, at lærerne til en vis grad afspejler borgerne i det samfund, som skolen er en del af. Børn er forskellige, og det er vigtigt, at de oplever, at voksne også er forskellige. Og så kan lærerne supplere hinanden med forskellige faglige og personlige kompetencer. Meritlæreruddannelsen har netop bidraget til at få andre profiler ind i folkeskolen. Denne udvikling ser KL gerne fortsætter," siger formanden for KL's Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalg, Erik Nielsen (S).

Mere saft og kraft
Forslaget er en del af en ny strategi, som skal give saft og kraft til lærernes autoritet og identitet og altså tiltrække lærere med forskellige profiler, samt give lærerne gode udviklings- og karrieremuligheder.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00