Debat

Lektor: Naturfaglige lærere skal uddannes mere og bedre

DEBAT: Regeringen laver en flot naturfagsstrategi, men fjerner samtidig det økonomiske grundlag for at uddanne dygtige naturfagslærere. Det hænger ikke sammen, skriver Trine Hyllested, lektor ved Københavns Professionshøjskole.

Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Lise-Lotte Skjoldan
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Trine Elisabeth Hyllested
Lektor ved Københavns Professionshøjskole

Fra læreruddannelsens virkelighed vil jeg fokusere på uddannelse af lærere til natur/teknologi i 1.-6.klasse. Disse mennesker er med til at lægge grunden til naturfaglig viden hos de børn og unge, der om 10-15 år måske skal vælge et erhverv inden for naturvidenskab.

De lærere skal kunne vække interessen og skærpe opmærksomheden på verden omkring os. De skal nære børnenes nysgerrighed for naturen, teknologien og hele den fysiske verden, der omgiver dem. Det kræver, at de har en god uddannelse i at gøre det.

Naturlig nysgerrighed
Børn har en naturlig optagethed af hverdagsfænomener: Hvor kommer regnen fra, og hvorfor blæser det i dag? Hvad skyldes det, at månen skifter fra at være rund til at være helt lille og tynd? Hvad er klimaproblemer for noget? Hvad lever en mariehøne af, og hvorfor er historien om Evigglad og Søren Snegl bare noget, vi synger?

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Natur/teknologi er et af folkeskolens store fag, men også et af de fag, der har dårligst kompetencedækning.

Trine Hyllested
Lektor ved Københavns Professionshøjskole

Er den gule flue farlig? Den ligner jo en hveps!? Hvor kommer vandet i vandhanen egentlig fra, og hvor løber vandet hen, når vi har skyllet ud i toilettet? Hvordan kan det være, at mit legetøj kan lyse? Kan man finde ud af, hvordan det sker?

Hvem kan vejlede børnene til at finde svarene? Det kan de voksne, der omgiver dem, vel at mærke hvis de selv ved noget!

Hvis regeringen for alvor vil noget med at uddanne naturfags-interesserede og andre dygtige voksne til fremtidens Danmark, må man undre sig over, at den ikke opprioriterer læreruddannelsen.

Trine Hyllested
Lektor ved Københavns Professionshøjskole

En tredjedel naturfaglærere mangler uddannelse
Det er ikke ligegyldigt, hvilke lærere og pædagoger, der er med til at støtte de første vidensprocesser hos de børn, som de er betroet! Nutidens børn er de kommende voksne demokratiske borgere, som skal være med til at afgøre fremtidens vigtige naturfaglige spørgsmål. Vores kultur er afhængig af kvalificeret naturfaglig viden. Kommende ingeniører starter som små med at undersøge, rode og pille fra hinanden. Kommende laboranter skal tidligt undre sig over varedeklarationerne.

Derfor kan det undre, at cirka en tredjedel af de lærere, der underviser i natur/teknologi i folkeskolens 1.-6.klasse, ikke har et undervisningsfag fra læreruddannelsen i dette fag, ifølge Undervisningsministeriet. Natur/teknologi er et af folkeskolens store fag, men også et af de fag, der har dårligst kompetencedækning.

I 1999 uddannede jeg lærere med et undervisningsfag på cirka 350 lektioner. De unge lærerstuderende får i dag 195 lektioner i et undervisningsfag, mens de færdige lærere, vi efteruddanner i et undervisningsfag, får 120 undervisningslektioner i faget. Det er såmænd ikke, fordi forskning har vist, at lærerstuderende og færdige lærere er dygtigere i dag, end de var i 1999. Det er nødvendighedens politik, når man skærer så meget ned på de videregående uddannelser.

Regeringen fjerner penge til at uddanne lærere
Vores færdige lærere, der læser et undervisningsfag hos os, må ofte klare et næsten fuldt skema ved siden af, at de læser hos os. Kommunerne har ikke råd til at give dem fri til at forberede sig, og de har ikke vikarer nok til at sætte på klasserne. Det er ikke et anstændigt vilkår for at efteruddanne sig på en grundig måde.

Hvis regeringen for alvor vil noget med at uddanne naturfags-interesserede og andre dygtige voksne til fremtidens Danmark, må man undre sig over, at den ikke opprioriterer læreruddannelsen. Tværtimod må vi skære i uddannelsen og spare på undervisningstimerne på grund af de konstante nedskæringer på de videregående uddannelser.

Regeringen vil opprioritere naturfag i folkeskolen. Den laver med den ene hånd en flot National Naturvidenskabsstrategi for Danmark, men fjerner med den anden hånd hele tiden det økonomiske grundlag for at uddanne de voksne, der faktisk skal vejlede børn og unge i deres vigtige formative år i blandt andet naturfag. Det hænger simpelthen ikke sammen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Trine Elisabeth Hyllested

Selvstændig, konsulent, underviser og formidler, trinehyllested.dk
ph.d. (Danmarks Pædagogiske Universitet, 2007), cand.comm. (Roskilde Universitetscenter, 1989), folkeskolelærer (Statsseminariet på Emdrupborg, 1982), og naturvejleder (Skov-og Naturstyrelsen, 1995)

0:000:00