Nu vil flere partier igen ændre folkeskolen: Her er eksperters dom over forslagene

Både SF og Radikale går til finanslovsforhandlinger med krav om nye tiltag i folkeskolen. SF vil bruge penge på mindre skoleklasser, men der er ikke belæg for, at det virker, siger to eksperter. De kommenterer her partiernes forslag, og særligt én ting er der potentiale i.

Både Radikales formand, Sofie Carsten Nielsen, og SF-formand Pia Olsen Dyhr går til de snarlige forhandlinger om næste års finanslov med nye tiltag for folkeskolen øverst på ønskelisten.
Både Radikales formand, Sofie Carsten Nielsen, og SF-formand Pia Olsen Dyhr går til de snarlige forhandlinger om næste års finanslov med nye tiltag for folkeskolen øverst på ønskelisten.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Kristine Korsgaard

Siden daværende undervisningsminister Christine Antorini (S) for otte år siden kom ud af et forhandlingslokale og fortalte, at hun havde landet en bred aftale om en folkeskolereform, der ville "give alle elever et fagligt løft med flere og bedre timer", har politikerne bag forliget diskuteret, hvordan de kunne ændre reformen igen.

Og nu trækker det op til, at næste års finanslov kan komme til at indeholde konkrete skridt i den retning.

I hvert fald har både SF og Radikale valgt at skyde den nye politiske sæson i gang med meldinger om, at de går til de kommende finanslovsforhandlinger med krav om ændringer i folkeskolen allerøverst på listen.

Begge partier vil åbne for kortere skoledage, give mere frihed til skolerne og tilføre flere ressourcer til skole og fritidstilbud.

Dermed gør partierne op med nogle af de centrale tiltag, der lå i folkeskolereformen fra 2013, som indførte flere timer og flere centralt fastsatte krav til skolerne.

Ifølge sidste års store evaluering fra Vive er der nemlig endnu ingen tegn på, at folkeskolereformen har bragt os tættere på de tre oprindelige formål: At øge elevernes faglige resultater, at øge trivslen og at mindske betydningen af børnenes sociale baggrund.

Men vil partiernes nye forslag kunne løse de problemer, som tilsyneladende endnu ikke er løst med folkeskolereformen? Vi har bedt to eksperter kommentere nogle af forslagene fra SF og Radikale.

Klasseloft på 24 elever
SF foreslår at sænke det nuværende klasseloft på max 28 elever til 24.

“Vi har svært ved at se SF i en finanslov, der ikke leverer et løft af folkeskolen. Vi skal have en skole, hvor flere elever stortrives. Vi skal have mindre klasser med mere tid til det enkelte barn,” sagde SF’s formand Pia Olsen Dyhr onsdag på pressemødet på Læssøesgades Skole i Aarhus i forbindelse med partiets sommergruppemøde.

Men hvis man ønsker bedre faglige resultater og trivsel for eleverne, er det at bruge penge på mindre klasser en dyr vej at gå. Der er ingen garanti for, at det vil gøre nogen særlig forskel.

Fakta

Partiernes udspil

SF’s krav til finansloven om folkeskolen

Partiet ønsker en folkeskoleaftale, hvor finanslovspartierne forpligter sig til at ændre ved den nuværende skolelov:

  • Aftalen skal give mulighed for kortere skoledage og lavere klassekvotienter.
  • Aftalen skal give skolerne mere frihed til at tilrettelægge skoledagen på den måde, der giver bedst mening lokalt.
  • Aftalen skal give mere plads til børn, der ikke er stærke bogligt – fx igennem styrkelse af de praktiske fag eller en udbredelse af mesterlæreordningen i folkeskolen.

Konkret foreslår SF, at der på næste finanslov afsættes finansiering til at sænke klasseloftet til 24 elever, mens skoleugen forkortes med én time for alle klassetrin.

SF foreslår desuden, at der afsættes 400 millioner kroner årligt i fem år til at forbedre indeklimaet i folkeskolen.

Se hele SF's skoleudspil her.

Radikales folkeskoleudspil

Radikale vil blandt andet:

  • Skære markant ned på mål og test samt fjerne centrale krav til timetal.
  • Afsætte en milliard kroner til flere lærerkræfter.
  • Indføre en lærergaranti, hvor man ved lov forpligter alle kommuner til at afsætte ressourcer, der svarer til et minimum antal lærere per elever i kommunen. Kommuner og skoler kan selv bestemme, hvordan pengene konkret bruges på skolerne.
  • Afsætte en ekstra milliard til at øge trivsel og resultater. En kommission skal undersøge og give bud på måder at øge trivslen.
  • Give uddannede lærere mulighed for at bygge et år ekstra på læreruddannelsen og opnå en kandidatgrad.
  • Flere penge til fritidstilbud.

Se hele Radikales skoleudspil her.

Det siger seniorforsker ved Vive, Vibeke M. Jensen, der var medforfatter til den store evaluering af folkeskolereformen, og Andreas Rasch-Christensen, som er forskningschef ved Via University College og sidder i styregruppen for følgeforskning i skolereformen.

"Vi lavede for nogle år siden en meget stor gennemgang af forskning i klassestørrelse, og den viste, at effekterne af mindre klassestørrelse sjældent står mål med ressourcerne. Der er ikke nogen entydig evidens for, at det hjælper på de faglige resultater, så det er en dyr løsning," siger Vibeke M. Jensen.

"Det er klart, at hvis du som lærer er alene med en klasse med 28 elever, hvor de tre af dem har særlige behov, er det svært at levere en ordentlig undervisning. Men der er ikke noget videnskabeligt belæg for at sige, at mindre klasser i sig selv forbedrer de faglige resultater eller elevernes trivsel," siger Andreas Rasch-Christensen.

I studiet fra Vive blev der ikke set på klassestørrelsens effekt på trivsel, og der er så vidt vides ikke forskning, der omvendt fastslår, at klassestørrelse ingen effekt har på trivsel.

I SF mener undervisningsordfører Jacob Mark, at det indiskutabelt vil være godt for børnene med mindre klasser.

"Vi kan ikke byde børnene, at de skal sidde i overfyldte lokaler, hvor læreren aldrig har tid til den enkelte. Sådan skal det ikke være at gå i skole," siger han.

"Det kan godt være, det ikke er videnskabeligt bevist, men baseret på det, vi hører, når vi taler med elever og lærere - og mine egne oplevelser med at gå i skole - kan jeg simpelthen ikke forestille mig, at det ikke gør en forskel for trivslen, hvor store klasserne er. Og jeg tror også på, at det kan påvirke det faglige niveau. Det påvirker jo også indeklima og støj," siger Jacob Mark.

Læs også

Kortere skoledage
SF og Radikale vil begge forkorte skoleugen med en time på alle klassetrin og samtidig give skolerne frihed til selv at gøre skoledagene endnu kortere end i dag.

Det skal give børnene mindre pres, mere tid til leg og samtidig frigøre ressourcer til, at skolerne i stedet eksempelvis kan sætte en ekstra lærer ind i en anden time.

Og det kan være en god idé at bruge nogle af ressourcerne anderledes end i dag, siger forskerne.

"Antallet af timer er ikke det afgørende i sig selv. Det er kvaliteten, der er afgørende. Hvis børnene ikke får gode matematiktimer, nytter det ikke noget at give dem flere af dem," siger Andreas Rasch-Christensen.

Han advarer dog imod at lade det være helt frit for kommunerne, hvor mange timer de vil tilbyde eleverne.

Også Vibeke M. Jensen advarer politikerne imod at gå for langt væk fra en af grundidéerne i reformen, nemlig at øge timetallet for at forbedre de faglige resultater.

Hun nævner, at der før reformen var så stor forskel på timetallet fra skole til skole og kommune til kommune, at når man så på timetallet over et helt skoleliv, kunne nogle børn få et helt skoleårs mindre undervisning end andre.

"Vi ved fra forskning fra før reformen, at flere fagtimer er godt. Det forbedrer elevernes faglige resultater," siger Vibeke M. Jensen.

Men hvorfor viser evalueringen af skolereformen så ikke nogen særlig effekt af de ekstra undervisningstimer? Der kan være flere grunde, vurderer Vibeke M. Jensen.

"En grund kan være, at skolerne har skulle forholde sig til mange forskellige ændringer på samme tid, for eksempel har de skullet finde ud af at udnytte UUV-timerne (såkaldt understøttende undervisning, der blev indført med reformen, red.). En anden grund kan være, at der efter reformen også har været mindre forberedelsestid til fagtimer end tidligere," siger hun.

Derfor vurderer Vibeke M. Jensen, at "det samlet set formentlig kan være fornuftigt at bruge ressourcerne anderledes”.

Flere lærerkræfter
Radikale vil afsætte en milliard kroner om året til flere lærerkræfter, som skolerne selv kan disponere over. 

Og det vil give skolerne mulighed for at gøre noget, der virker, siger Vibeke M. Jensen.

Et af målene med folkeskolereformen var at blive bedre til at løfte de svageste elever fagligt og også at give de stærkeste mulighed for at blive endnu bedre. Det er foreløbig ikke rigtig lykkedes.

"Vi har ret stor viden om at opdeling af klasserne i mindre hold er noget af det der virker. Især til at løfte de svageste elever. Og det vil man jo få mulighed for, hvis man har flere lærerkræfter," siger Vibeke M. Jensen.

Også SF's forslag om at skære en time af den ugentlige undervisning og lade skolerne gøre dagene endnu kortere kan frigøre lærerkræfter til at bruge mere holddeling.

Man får så at sige mere for pengene ved at dele børnene op i hold i bestemte situationer eller fag frem for at smøre ressourcerne tyndt ud ved at lave mindre klasser generelt.

Mere frihed til skolerne
Både Radikale og SF lægger i det hele taget op til at give skoler og kommuner mere frihed til selv at bestemme over ting som timetal, test, indhold og mål for undervisningen.

"I et opgør med de seneste års fejlslagne detailstyring vil vi sætte børn, lærere og skoler fri," skriver Radikale i sit skoleudspil.

Partiet vil arbejde for "den største afbureaukratisering i folkeskolens historie" ved at afskaffe de nationale test, kvalitetsrapporterne, de mange læringsmål, elevplaner, centralt fastsatte krav til skoledagens længde og detaljerede timebindinger.

I stedet skal der være enkle trinmål og fagtimetal, og der skal udvikles et nyt "evaluerings- og testregime" sammen med lærere, kommuner og skoleledere.

Kvaliteten af de nationale test har været stærkt kritiseret, og flere andre røde partier har tidligere udtrykt ønske om at droppe dem eller sætte dem på pause.

Men også her hejser forskningschef Andreas Rasch-Christensen et advarselsflag:

"Når partier siger, de vil fjerne mål og test, må man spørge: Hvad vil I sætte i stedet? Det er en god ide at se på indholdet af de test, vi har, for de er ikke gode, man skal huske, at der er gode grunde til, at vi i det hele taget har mål og test," siger han.

Andreas Rasch peger på, at de skal sikre, at kommunerne giver alle elever i hele landet undervisning og læring på et vist niveau. Derfor skal politikerne ramme den rette balance mellem styring og frihed, mener han.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Pia Olsen Dyhr

Partiformand (SF), MF
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2010)

Jacob Mark

MF, gruppenæstformand (SF)
bachelor i journalistik, politik og administration (Roskilde Uni. 2017)

Andreas Rasch-Christensen

Forsknings- og udviklingschef, VIA University College
cand.mag. i historie og samfundsfag (Aarhus Uni. 1998), ph.d.

0:000:00