Ny undersøgelse: Skærme forringer børns læsefærdigheder

UNDERSØGELSE: Tablets og computerskærme fylder mere i undervisningen, og danske skoleelever er blandt verdens bedste digitale læsere. Men den udvikling har samtidig gjort eleverne dårligere til at læse bøger og trykte tekster, viser en ny undersøgelse.

Skoleelever læser færre tekster i bøger og flere på tablets og computerskærme. Det har haft konsekvenser for elevernes læsefærdigheder. 
Skoleelever læser færre tekster i bøger og flere på tablets og computerskærme. Det har haft konsekvenser for elevernes læsefærdigheder. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Martin Mauricio

Især de danske drenge, som ellers halter efter pigerne i andre læseundersøgelser, klarer sig godt i ePirls.

Jan Mejding
Lektor emeritus, Aarhus Universitet

iPads, computerskærme og læringsplatforme erstatter i stigende grad blyant, papir og bøger i undervisningen, og den udvikling har gjort eleverne til dårligere læsere.

Det viser en analyse af resultaterne fra den nye ePirls-undersøgelse. Undersøgelsen er international, og den fokuserer på, hvordan skoleelever i 4. klasse påvirkes af at læse digitalt.

Undersøgelsen viser, at antallet af elever, der læser mindre end 30 minutter om dagen, når de ikke befinder sig i skolen, er steget fra 30 procent i 2011 til 60 procent i 2016. Antallet af elever, der siger, at de nyder at læse, er samtidig faldet fra 44 procent i 2011 til 36 procent i 2016.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00