Debat

Nye Borgerlige: Verdensmål på skoleskemaet er venstreorienteret indoktrinering

DEBAT: Folkeskolens kerneopgave er ikke at statsopdrage vores børn til at blive venstreorienterede. Derfor skal eleverne heller ikke indoktrineres i verdensmålene og forsøge at redde den tredje verden. I stedet bør eleverne lære at skrive og regne, skriver Mette Thiesen.

Verdensmålene er en serie verdensfjerne målsætninger, der skal skabe mere global lighed. Altså en kode for venstreorienteret indoktrinering, skriver Mette Thiesen.
Verdensmålene er en serie verdensfjerne målsætninger, der skal skabe mere global lighed. Altså en kode for venstreorienteret indoktrinering, skriver Mette Thiesen.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Mette Thiesen (NB)
Børne- og undervisningsordfører

Der er mange ting, jeg kunne nævne, som jeg gerne ville lave om i folkeskolen. Men det bliver en kold dag i helvede, førend jeg vil tilslutte mig SF’s Jacob Mark, når han nu i Altinget citeres for, at verdensmålene skal fylde meget mere.

Politikerne skal bestemme mindre over undervisningsplanerne. Meget mindre. Skolerne skal sættes fri, og lærerens opgave bliver kun tungere og sværere, hver gang en Christiansborg-politiker får held til at få copy-pastet lidt af sit eget partiprogram ind i undervisningsplanerne.

Derudover afslører ønsket fra Jacob Mark også en meget virkelighedsfjern tilgang til folkeskolen.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Han må være ubekymret, når det kommer til massive faglige problemer i folkeskolen, siden han mener, at der er tid til, at vores børn skal tage stilling til at gøre noget ved børneægteskaber i Indien eller at skaffe rent vand til Afrika.

Børn skal ikke redde den tredje verden
Forslaget kommer, imens for mange på en årgang har udsigt til at forlade folkeskolen uden at kunne skrive og regne. Nye undersøgelser viser, at næsten hver tiende elev ikke består dansk og matematik i folkeskolen.

Venstrefløjens mål har siden 1968 været at bruge vores uddannelsesinstitutioner til at træne vores børn i venstreorienteret tænkning.

Mette Thiesen (NB)
Børne- og undervisningsordfører

Men de selvsamme børn, der ikke kan læse og skrive – og hvis viden om danmarkshistorien begrænser sig til lidt sporadisk viden om vikinger – vil Jacob Mark nu sætte til at diskutere verdensmålene. Disse børn, der ikke kan sætte komma, skal nu tænke på at få skabt økonomisk lighed i den tredje verden.

Det står vist uden for diskussion, at der ikke er nogen, der bliver bedre til at læse, skrive og regne af at tale om problemer i den tredje verden. Men målet er selvfølgelig heller ikke faglighed for Jacob Mark. Ifølge ham handler det om at ”forme den generation, der skal forme fremtiden”.

Det betyder med andre ord, at det handler om at give vores børn de rigtige politiske holdninger. Verdensmålene er som bekendt en serie verdensfjerne målsætninger, der går på at skabe mere global lighed.

Altså kan vi ligeså godt fremover læse verdensmålene som en kode for venstreorienteret indoktrinering.

Lad forældrene om opdragelsen
Jeg håber, at flere af mine kollegaer kan se absurditeten i forslaget om at sætte en serie globale målsætninger på skoleskemaet. Lad os tage en diskussion om, hvad folkeskolens kerneopgave er.

Er det at statsopdrage vores børn til at blive venstreorienterede? Eller er det at gøre dem så fagligt dygtige som mulige? Jeg mener sidstnævnte.

Engang var folkeskolens simple, men ophøjede formål at give vores børn de nødvendige færdigheder, der skal til for at fungere som produktive borgere i samfundet. Venstrefløjens mål har siden 1968 været at bruge vores uddannelsesinstitutioner til at træne vores børn i venstreorienteret tænkning.

Som borgerlige politikere må vi selvfølgelig stå fast på, at det er forældrene, som opdrager børnene. Vi afvise dette vås om, at folkeskolen skal noget som helst andet end at give børn den faglighed, de har krav på. Det er deres faglighed i dag, der skaber vores rigdom i fremtiden.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jacob Mark

MF, gruppenæstformand (SF)
bachelor i journalistik, politik og administration (Roskilde Uni. 2017)

Mette Thiesen

MF (DF)
lærer (N. Zahles seminarium 2008)

0:000:00