Øget pres på lederne i folkeskolen

PRES: Et stigende pres fra politikere, forvaltning og omverden gør, at skoleledernes kerneopgave har forandret sig meget gennem de seneste år, viser ny undersøgelse. Skoleledere mangler afgørende kompetencer.

Erik Bjørn Møller

Skoleledernes kerneopgave har forandret sig meget i de seneste år, og skolelederne oplever et stigende pres fra politikere, forvaltning og omverden.

Samtidig er de fleste af skolelederne ikke i tvivl om, at presset på dem vil stige yderligere i de kommende år.

Sådan lyder et par af hovedkonklusionerne i en ny undersøgelse, der kortlægger danske skolelederes udfordringer og kompetenceudviklingsbehov.
Undersøgelsen er gennemført af kommunernes kompetencecenter, COK, i samarbejde med Skolelederforeningen og Børne- og Kulturchefforeningen. 1.132 ledere fra 69 kommuner har medvirket i undersøgelsen.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00