Østergaard hylder unge forskerspirer
Kristian Bøg Frandsen
ResearcherEfter at have set de her præsentationer, og niveauet i dem, er jeg benovet og opløftet af, hvor dygtige de her gymnasieelever er.
Morten Østergaard (R)
Uddannelsesminister
Det giver deltagerne mulighed for at fordybe sig i et emne og udarbejde forslag til et forskningsprojekt.
Projektet er udformet som en konkurrence, der løber over et år. I slutningen af oktober afleverer forskerspirerne en synopsis til et forskningsprojekt. En dommerkomité udvælger de tre bedste projekter inden for hver af kategorierne: HUM, NAT, SAMF og BIO/SUND. I hver af de fire kategorier kåres årets forskerspirer.
Vinderne kåres på skift af undervisnings- og videnskabsministeren, og de modtager hver 20.000 kr. til at udføre deres projekt.
Blandt de fire vindere kunne man blandt andet finde et projekt om hundeepilepsi, der har sat garvede forskere i sving med et opfølgende forskningsprojekt.
Traditionen, der startede tilbage i 1997, har årligt tilbudt lovende gymnasieelever muligheden for at fordybe sig i "rigtig forskning".
Det har i år udmøntet sig i tolv dygtige elever, der hver især har produceret et forskningsprojekt i samarbejde med en forsker.
De fire vindere af årets forskerspirer er:
Biovidenskab/Sundhed:
Slaine Freja Chaimbeul (Midtfyns Gymnasium) for sit projekt: Hundeepilepsi: En ny dyremodel til genterapeutisk behandling af temporallaps-epilepsi.
Naturvidenskab:
Kirstine La Cour (Munkensdam Gymnasium) for projektet: Vækst i en protocellulær membran gennem vesikelstudier.
Samfundsvidenskab:
Mathilde Olhoff-Jakobsen (Herlufsholm Gymnasium) for projektet: Den ekskluderende sprogbrug i den danske indvandrerdebat.
Humanoira:
Jeff Granhøj (Midtfyns Gymnasium) for sit projekt: Aisha in the spotlight. Representing Islam in the Danish News Media.