Debat

Pædagoguddannelsen er ikke god nok

DEBAT: Pædagoguddannelsen har brug for et kvalitetsløft. Øvelse og træningselementer skal opprioriteres, og den lønnede praktik skal afskaffes, skriver BUPL's formand, Henning Pedersen.
"Vi ser frem til, at Morten Østergaard på den anden side af sommerferien inddrager parterne omkring pædagoguddannelsen, så vi i fællesskab kan få skabt de nødvendige forbedringer," skriver Henning Pedersen, formand for BUPL.
"Vi ser frem til, at Morten Østergaard på den anden side af sommerferien inddrager parterne omkring pædagoguddannelsen, så vi i fællesskab kan få skabt de nødvendige forbedringer," skriver Henning Pedersen, formand for BUPL.Foto: bupl.dk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Henning Pedersen
Formand i BUPL

En følgegruppe nedsat af uddannelsesminister Morten Østergaard har netop fremlagt en række anbefalinger til fremtidens pædagoguddannelse. Evalueringen af uddannelsen viser, at der er meget at bygge videre på, men at der også er behov for justeringer.

Den offentlige sektor er præget af en stigende specialisering i de opgaver, der løses tæt på borgerne. På det pædagogiske arbejdsmarked viser denne udvikling sig ved, at flere og flere daginstitutioner sætter fokus på særlige emner som udeliv, kost og bevægelse eller kreativitet. Kommunerne efterspørger i stigende grad, at institutionerne specialiserer sig, og at pædagogerne har mere tydelige profiler.

Vigtigt med specialisering 
En reform af pædagoguddannelsen må tage afsæt i dette specialiserede arbejdsmarked. Vi skal se på, hvilke opgaver pædagogerne løser, og hvilke kompetencer de har brug for i det daglige arbejde, så de kan give børn og unge den omsorg, dannelse og læring, der er fundamentet i det pædagogiske arbejde.

Pædagoguddannelsen har en meget stor andel af praktik, og samtidig er den lønnet. Det betyder, at de studerende i alt for stort omfang indgår som almindelige medarbejdere, og at de i en presset hverdag ikke har mulighed for øvelse og refleksion.

Henning Pedersen
Formand for BUPL

Når uddannelsesministeren til efteråret kommer videre med arbejdet, mener jeg, at der skal fokus på især praksisnærhed og praktikken.

Teori skal omsættes til praksis
Det er vigtigt, at de studerende ikke kun bliver præsenteret for viden og metoder, men også kommer til at arbejde mere konkret med dem. En dygtig praktiker skabes gennem øvelse og træning. Teorier og begreber skal sættes i spil, så de kan bruges analytisk og refleksivt i den pædagogiske hverdag. De studerende lærer metoder ved at afprøve og tilpasse dem til den konkrete praksis. Aktiviteter som musik og bevægelse læres ikke kun ved at læse om dem, men også ved at afprøve det i praksis og sammen med de børn, man arbejder med. Øvelse og træning skal derfor opprioriteres både på uddannelsesstederne og i praktikken.

Drop praktikløn 
Det andet vigtige element, der skal gøres noget ved, er praktikken. Pædagoguddannelsen har en meget stor andel af praktik, og samtidig er den lønnet. Det betyder, at de studerende i alt for stort omfang indgår som almindelige medarbejdere, og at de i en presset hverdag ikke har mulighed for øvelse og refleksion. Der er ingen tvivl om, at en afskaffelse af den lønnede praktik vil være en kraftig styrkelse af uddannelsen, samtidig med at mængden af praktik sættes ned.

Mere skolebænk
Men forbedringerne af uddannelsen kræver også, at timetallet på pædagoguddannelsen sættes op, så de studerende kan arbejde med viden sammen med underviserne. BUPL har undersøgt timetallet på pædagoguddannelsen og påvist, at de studerende i gennemsnit kun har 11 undervisningstimer pr. uge. Det er simpelthen ikke tilstrækkeligt til at uddanne dygtige pædagoger. Samtidig kan mere undervisning skabe et bedre studiemiljø og dermed være med til at fastholde de studerende på uddannelsen.

Endelig er der behov for at styrke de studerendes muligheder for specialisering - det ved vi, at de studerende efterspørger, og det er fint i tråd med udviklingen på det pædagogiske arbejdsmarked.

Vi ser frem til, at Morten Østergaard på den anden side af sommerferien inddrager parterne omkring pædagoguddannelsen, så vi i fællesskab kan få skabt de nødvendige forbedringer.

 

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henning Pedersen

Fhv. formand, BUPL
pædagog (Seminariet for Fritidspædagoger, Vanløse 1974)

0:000:00