Riisager vil teste nye frihedsgrader på gymnasierne

FRIHED: Undervisningsministeren vil i nyt forsøg give 25 private gymnasier og udkantsgymnasier mere frihed til at tilrettelægge undervisningen. S er utilfreds med, at ministeren går uden om forligskredsen.

Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Niels Frederik Rickers

Jeg er liberal og tror på frisættelse. Jeg tror på den energi, det frigør, når fagfolk får mulighed for at præge deres hverdag og skabe faglig udvikling og fornyelse.

Merete Riisager (LA)
Undervisningsminister

Frihed til at erstatte det tre måneder lange grundforløb med et etårigt samt muligheden for at forhøje den samlede undervisningstid.

Det er blot nogle af de tiltag, som 25 af landets private gymnasier og udkantsgymnasier får mulighed for at indføre i et nyt forsøg fra Undervisningsministeriets side. Formålet med forsøget er blandt andet at undersøge, hvordan den fremtidige gymnasieuddannelse bedre kan indrettes.

Ifølge undervisningsminister Merete Riisager (LA) er kernen i forsøget at skabe en frihedsramme for den sektor på undervisningsområdet, der på nuværende tidspunkt har den strammeste indholdsregulering.

Dokumentation

Frihedsforsøgsinitiativerne omfatter to forsøgstyper:

A: Mindre forsøg med godkendelse

Et antal private gymnasier og udkantsgymnasier kan efter ansøgning godkendes til et eller flere af følgende forsøg:

  • A1: Ændring i forhold til anvendelse af den individuelle timepulje
  • A2: Øget frihed i forhold til placering af A-niveauer i uddannelsen og mulighed for at forhøje den samlede undervisningstid
  • A3: Øget frihed i forhold til at øge antallet af obligatoriske prøver i uddannelsen
  • A4: Fastere rammer for prøveafholdelse
     

B: Større forsøg med godkendelse

Et mindre antal private gymnasier og udkantsgymnasier kan efter ansøgning godkendes til et af følgende forsøg:

  • B1: Mulighed for at oprette et etårigt grundforløb, eventuelt kombineret med et begrænset udbud af studieretninger (”grengymnasie”-model)
  • B2: Øget frihed til at skabe en mere individualiseret struktur i uddannelsen, for eksempel ”high school”-model
  • B3: Fritagelse for regler om udbud og oprettelse af valgfag og mulighed for a binde bestemte fag til de enkelte studieretninger

Kilde: Undervisningsministeriet 


Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00