SF og Venstre åbner for at gøre teknologiforståelse til fast inventar på ungdomsuddannelser

Der er opbakning fra både SF og V til Danske Gymnasiers forslag om at indføre teknologiforståelse på ungdomsuddannelser. Partierne har dog ikke drøftet, om det skal være som selvstændigt fag eller på tværs af eksisterende fag.

Det er brug for at arbejde med teknologiforståelse som faglighed både i folkeskolen og gymnasiet, lyder det fra Venstre og SF.
Det er brug for at arbejde med teknologiforståelse som faglighed både i folkeskolen og gymnasiet, lyder det fra Venstre og SF.Foto: Emil Helms og Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Marie Møller Munksgaard

Det er nødvendigt at indføre teknologiforståelse på skoleskemaet både i folkeskolen og på ungdomsuddannelser.

Sådan lyder meldingen fra både Venstre og SF, efter Danske Gymnasier har været ude med en opfordring om at gøre teknologiforståelse til et obligatorisk fag på landets ungdomsuddannelser.

"Generelt er vi meget enige i, at teknologi skal fylde mere på skoleskemaet. For det første kommer rigtig mange til at arbejde med teknologi fremadrettet, og så er det også bare nødvendigt at forstå, hvad skærme gør ved os, og hvordan vi kan bruge dem på en hensigtsmæssig måde,” siger Astrid Carøe, der er uddannelsesordfører for SF.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00