Debat

Skoleelev: Politikernes stædighed gør mig til en dårligere elev

De lange skoledage gør folkeskoleelever trætte og ukoncentrerede. Politikerne har begået en alvorlig fejl, og de er nødt til at lytte til kritikken, skriver skoleelev Aksel Mathias Zimmermann. 

Jeg oplever, at de lange skoledage er med til at øde mit og mine kammeraters skolemiljø, og det er et kæmpe problem, skriver skoleelev Aksel M. Zimmermann.
Jeg oplever, at de lange skoledage er med til at øde mit og mine kammeraters skolemiljø, og det er et kæmpe problem, skriver skoleelev Aksel M. Zimmermann.Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Efter skolereformen i 2014 er skoledagene blevet alt for lange. Idéen var, at de længere skoledage skulle give alle elever mere og bedre undervisning, men jeg oplever nærmest, at virkeligheden er endt med det modsatte.

Jeg kan ikke mærke på én eneste af mine klassekammerater, at de lange dage har haft en positiv betydning for hverken det faglige eller sociale niveau.

Om det skyldes, at lærerne tager det meget roligt og er blevet mere ligeglade med, hvor meget de skal nå for hver time, skal jeg ikke kunne sige. Personligt oplever jeg selv, at lærerne tager sig lidt for god tid. Nærmest som om at de skal fylde et tomrum ud. 

Jeg tror, at jeg taler for rigtig mange skoleelever i Danmark, når jeg siger, at vi er nødt til at finde en bedre løsning. De lange skoledage har ikke gjort en positiv forskel, og jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor politikerne er så stædige, at de nægter at indrømme det og rette op på deres fejl.

En løsning kunne være at skrue ned for timerne, men også ned for længden på vores frikvarter. Det vil kun være rimeligt. 

Aksel M. Zimmermann
Skoleelev

Vi mister koncentrationen

Jeg oplever, at de lange skoledage er med til at ødelægge mit og mine kammeraters skolemiljø, og det er et kæmpe problem, når alle de voksne prædiker, at det er vigtigt at gøre sig umage i skolen, fordi vores uddannelse er vigtig.

Og konsekvenserne af de lange skoledage udspiller sig ikke kun undervejs på selve skoledagen. Flere af mine kammerater mister helt lysten til at komme i skole, hvilket resulterer i en generelt dårlig trivsel.

Jeg ved, at mange af mine skolekammerater bliver trætte af de lange skoledage, og dermed bliver de mere sløve i hovedet på slutningen af dagen. De mister dermed engagementet, og så kan de sidste timer på dagen være ligegyldige, fordi lærerens ord ryger ind ad det ene øre og ud af det andet.

Jeg finder det også selv svært at holde koncentration ved slutningen af dagen, og på den måde er politikernes stædighed med til at gøre mig til en dårligere elev.

Læs også

Politikerne skal lytte til kritikken

Det sker heller ikke sjældent, at flere af mine klassekammerater slet ikke møde op til time. Om det skyldes de lange skoledage og dårlig trivsel, eller om det er skyldes, at de bare ikke gider, skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige med sikkerhed.

Politikerne er nødt til at komme til fornuft. De har begået en alvorlig fejl.

Aksel M. Zimmermann
Skoleelev

Men uanset hvad er det et stort problem, at de ikke møder op, og jeg tror ærlig talt, at de lange skoledage er en del af udfordringen. Derfor kunne en løsning være at skrue ned for timerne, men også ned for længden på vores frikvarter. Det vil kun være rimeligt. 

Her er det imidlertid vigtigt, at vi ikke taber de elever, som har det svært, på gulvet. Derfor er der brug for at sikre flere hjælpelærere, der har som hovedopgave at støtte socialt og fagligt udfordrede elever.

Uanset hvad er der dog brug for, at politikerne kommer til fornuft. De har begået en alvorlig fejl ved at gøre skoledagene så lange, og de er nødt til at lytte til kritikken og gøre dagene kortere. Hvis ikke det sker, risikerer jeg og mine klassekammerater at få en betydeligt dårligere folkeskoleeksamen. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00