Skoleforsker: "Hvis man forestiller sig, at skolehistorien er en udvikling mod det stadig bedre, tager man fejl"

Historiker Ning de Coninck-Smith ser tilbage på sin egen skoletid, på nutidens skole og på fremtidens skole. Hun var én af flere forskere, der debatterede skolens historie på årets uddannelsespolitiske folkemøde i Nørre Nissum.

Ning de Coninck-Smith, Jens Erik Christensen og Ane Qvortrup deltog torsdag på Uddannelsesdebatten i en talk med Adam Holm om den uddannelsespolitiske historie i Danmark.
Ning de Coninck-Smith, Jens Erik Christensen og Ane Qvortrup deltog torsdag på Uddannelsesdebatten i en talk med Adam Holm om den uddannelsespolitiske historie i Danmark.Foto: Mads Krabbe Fotografi
Ella Hjalmsrud Jørgensen

Når man kommer ind i en skole i dag, er det første man møder, at alle børnenes ting og sager ligger og flyder, og der lugter af madkasser og frugt

Ning de Coninck-Smith
Skoleforsker og professor, DPU

På sidste uges folkemøde Uddannelsesdebatten i Nørre Nissum var den uddannelsespolitiske historie på programmet.

Og på grundskoleområdet var det Ning de Coninck-Smith, der gav sit besyv. Hun er historiker med speciale i blandt andet skolens og barndommens historie og professor ved DPU.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00