SMV Danmark: Minister stirrer sig blind på erhvervsuddannelsernes problem

DEBAT: I sidste uge udkom årsstatistikken for praktikpladser, hvor børne- og undervisningsministeren lagde fokus på, at 9.000 elever på erhvervsuddannelserne mangler en elevplads. Det er sandt – men ikke hele sandheden, skriver Heike Hoffmann.

Af Heike Hoffmann
Uddannelsespolitisk chefkonsulent, SMV Danmark

Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) forklarede i forbindelse med statistikken for praktikpladser i 2018, der blev offentliggjort i sidste uge, at 9.000 elever på erhvervsuddannelser mangler en elevplads.

Hvis man ikke kigger bag om de store tal, har ministeren ret.

Men der står ikke 9.000 elever og banker på døren hos virksomheder og offentlige institutioner. Mange af dem er stadig i gang med grundforløbet.

Og årsstatistikken er faktisk fuld af gode nyheder. Det mener vi i SMV Danmark er en meget væsentlig del af historien, som slet ikke har fået opmærksomhed nok.

For første gang siden 2014 ser vi en lille stigning i antallet af elever, der får en læreplads, og det er en nyhed, som erhvervsuddannelserne har brug for at få formidlet.

Tre procent lyder ikke af meget, men det svarer faktisk til over 1.900 lærepladser flere i 2018 end i 2017. Den samme positive historie fortæller tallene om skolepraktikken, hvor der i 2018 var 2.000 færre elever end i 2016.

Samtidig er antallet af elever og lærlinge i gang med et hovedforløb steget med 500 elever fra 2017 til 2018 – det er første gang siden 2014, at det tal stiger.

I samme retning går antallet af indgåede uddannelsesaftaler, der voksede med over 2.800 fra 2017 til 2018.

Det går i den fuldstændig rigtige retning
I SMV Danmark forklejner vi ikke problemet – der er brug for, at vi kan fortælle de modige lærlinge og elever på erhvervsuddannelserne, at de har truffet et godt valg.

Og det gode valg handler selvfølgelig også om, at man skal kunne gøre sin uddannelse færdig, når først man er begyndt på den.

Vi har bare også en forpligtelse til at fortælle, at det lige nu går meget bedre, end det har gjort længe, når vi kigger på muligheden for at få en læreplads og dermed at kunne gøre sin erhvervsuddannelse færdig. 

Det skal heller ikke være en ufortalt historie, at flere end 71.000 personer var i gang med et hovedforløb, da 2018 blev til 2019. Det er rigtigt mange. Og det er også en lille stigning på 500 elever i forhold til året før.

Årsstatistikken viser ganske enkelt, at det på langt de fleste praktikpladsparametre går i den fuldstændig rigtige retning, og i SMV Danmark er vi derfor kede af, at børne- og undervisningsministeren ikke ser de gode nyheder, men udelukkende fokuserer på problemet. Uden i øvrigt at pege på forslag til løsninger.

Der er ikke ét praktikpladsproblem
SMV Danmark har sagt det før, og vi siger det gerne igen: Man kan ikke tale om ét praktikpladsproblem.

På praktikpladsarbejdsmarkedet er der faglige og geografiske ubalancer, ligesom der er på det almindelige arbejdsmarked. Den rigtige person med den rigtige faglighed bor ikke altid lige rundt om hjørnet, og derfor kan der være mangel på elever ét sted i landet, mens elever på samme uddannelse er i skolepraktik et andet sted i landet. På samme tid.

Når der ikke er ét problem, er der heller ikke én løsning. Men vi kunne sammen kigge på, om vi kan hjælpe den geografiske mobilitet for elever på vej – bedre offentlig transport, kørekort til 16-årige eller flere skolehjempladser?

Vi kunne også kigge på, om de eksisterende bonusordninger til virksomheder er gode nok. I SMV Danmark vil vi gerne se på, om vi får nok ud af virksomhedernes indbetalinger til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag – eller om der skal kompenseres ekstra i begyndelsen af læreforholdet, indtil lærlingen er godt i gang, så flere virksomheder kommer ind i praktikpladskampen?

SMV Danmark tager gerne en snak med ministeren om, hvordan vi kommer ubalancen til livs, så årsstatistikken for praktikpladser i 2019 og 2020 også bliver glædelig læsning.

Forrige artikel HF-lærer: Dobbelteksamener er spild af skolernes tid og ressourcer HF-lærer: Dobbelteksamener er spild af skolernes tid og ressourcer Næste artikel Uddannelsesledere: Vi har brug for flere voksne på velfærdsuddannelserne Uddannelsesledere: Vi har brug for flere voksne på velfærdsuddannelserne