Debat

Erhvervsskoler: Teknologifag hører til på htx – ikke på de almene gymnasier

DEBAT: Det er godt, at flere vil have teknologiforståelse på ungdomsuddannelserne. Men faget hører ikke til på de almene gymnasier, skriver Lars Goldschmidt og Iben Lehmann Rasmussen. 

Vi opfordrer til en bred opbakning om htx som uddannelsen til de unge, der ønsker kompetencer i teknologi på højt niveau, skriver Lars Goldschmidt og Iben Lehmann Rasmussen.
Vi opfordrer til en bred opbakning om htx som uddannelsen til de unge, der ønsker kompetencer i teknologi på højt niveau, skriver Lars Goldschmidt og Iben Lehmann Rasmussen.Foto: Keld Navntoft/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lars Goldschmidt og Iben Lehmann Rasmussen
Formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier og bestyrelserne og lektor på htx på Hansenberg Tekniske Gymnasium

Danske Gymnasier argumenterer for, at teknologi skal være et nyt fag i det almene gymnasium.

Det er prisværdigt, at flere har fået øjnene op for vigtigheden af en grundlæggende teknologiforståelse og dennes betydning i samfundet.

Det er godt, men vi føler os forpligtet til at gøre opmærksom på, at faget teknologi som faglig profil og almen dannelse hører hjemme på htx. Vi mener, at det er vigtigt at bevare styrkerne ved de forskellige gymnasieretningers særegne faglige profiler.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribenternes egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

I Danmark har vi tre forskellige treårige gymnasiale uddannelser: Hhx, htx og stx. Htx er den tekniske studentereksamen, der årligt tiltrækker godt ti procent af alle gymnasieelever.

På htx er teknologi mere end blot et selvstændigt fag. Det er et profilfag, der er en del af htx's dna og adskiller htx fra de øvrige gymnasieuddannelser.

Vi mener også, at faget teknologi hører til i det faglige miljø på htx

Lars Goldschmidt og Iben Lehmann Rasmussen
Formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier og bestyrelserne og lektor på htx på Hansenberg Tekniske Gymnasium

Derfor ville det være naturligt, at unge mennesker, som ønsker at dygtiggøre sig indenfor det teknologiske område, vejledes til at vælge htx.

En specialiseret undervisning
Faget teknologi på htx omhandler sammenhængene mellem teknologiske løsninger og samfundsmæssige problemstillinger i et nationalt og globalt perspektiv.

Faget beskæftiger sig med teknologisk innovation, det vil sige udvikling af produkter med udgangspunkt i analyser af samfundsmæssige problemstillinger.

Teknologiundervisning er en specialiseret undervisning, der kræver højtuddannede lærere med særlige teknologiske kompetencer og konkret teknologisk erhvervserfaring.

I undervisningen udfordres eleverne. De undervises i professionelle, faglige praksismiljøer, hvor rammen bliver dannet af erhvervsgymnasiernes laboratorier og teknologiske værksteder. De faglige og didaktiske miljøer på htx er udviklet og tilpasset virkeligheden gennem de seneste 40 år.

Resultatet er, at vi i dag uddanner knivskarpe htx-studenter, der roses på de videregående uddannelser, for de kompetencer, som de har med i rygsækken herunder deres problemløsningskompetencer, samarbejdsevner og helhedsorienterede tankegang rundt om projekter fra ressourceforbrug til etiske overvejelser.

Læs også

Flere bør undervises i teknologi
Vi er meget enige i betragtningen om, at teknologiforståelse bør indgå som en del af dannelsen i alle ungdomsuddannelser, men vi mener også, at faget teknologi hører til i det faglige miljø på htx.

Vi mener desuden, at flere unge bør undervises mere dybdegående i teknologi. Som samfund har vi nemlig et presserende behov for, at flere opnår teknologiske kompetencer og videreuddanner sig inden for rækken af tekniske og naturfaglige uddannelser. Derfor skal flere unge vejledes til at vælge en htx.

Vi opfordrer til en bred opbakning om htx som uddannelsen til de unge, der ønsker kompetencer i teknologi på højt niveau, og at vi også opretholder forskellene og styrkerne ved de tre særegne gymnasieretninger stx, htx og hhx.

Dokumentation

Fakta:

I htx er teknologi på både b- og a-niveau et omdrejningspunkt for både den almene og den teknologiske dannelse, der kendetegner uddannelsen.

Der eksisterer også et teknologifag, som kan indgå i stx-uddannelsen. Nemlig valgfaget teknologi C, som er udviklet til netop det formål: En grundlæggende og bred teknologisk forståelse for stx- eller hhx-elever. 

Det står ethvert stx-gymnasium frit for at udbyde teknologi C og lade det knytte an til for eksempel naturvidenskab.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00