Ti år med VKO - hvad er facit?

VURDERING: Altinget | Uddannelse har bedt en række centrale aktører på uddannelsesområdet om at vurdere de ti år med VKO ved magten. Hvad var det bedste og værste, og hvor står organisationerne nu?
Besparelser, ideologi og forandring er blandt de ord, som aktører klistrer på de ti års borgerlige uddannelsespolitik.
Besparelser, ideologi og forandring er blandt de ord, som aktører klistrer på de ti års borgerlige uddannelsespolitik.Foto: colourbox.com

Vi fik en ny karakterskala, som gymnasierne og HF-kurserne var de første til at indføre - og det skete helt problemløst.

Jens Boe Nielsen
Formand, Gymnasieskolernes Rektorforening

Der er absolut plads til forbedringer. Det er ikke, fordi vi skal blande os, men jeg håber, at den nye regering vil rulle besparelserne tilbage.

Kim Simonsen
Formand, Danske Erhvervsskoler - Bestyrelserne

Skolerne kommer uundgåeligt til at fokusere på de områder, de bliver målt på, og den ensidige fokusering har svækket kvaliteten af undervisningen.

Anders Bondo Christensen
Formand, Danmarks Lærerforening

Ti år er lang tid, og i politik er ti år rigtig lang tid. Inden for uddannelsesområdet - såvel som de fleste andre politikområder - er der da også sket store omvæltninger, siden Anders Fogh Rasmussen overtog tøjlerne i november 2001.

Men hvordan ser de centrale organisationer og foreninger på VKO-æraen? Vi har bedt Danmarks Lærerforening, Gymnasieskolernes Rektorforening, Danske Erhvervsskoler, Professionshøjskolernes Rektorkollegium og Uddannelsesforbundet om deres syn på ti år med VKO.

Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening

Hvad har været positivt?
Ja, jeg har lidt svært ved at finde noget, der er voldsomt positivt. Der har været positive udmeldinger, som f.eks. at styrke elevernes timetal, men jeg må forholde mig til, hvordan VKO har bidraget til at give lærererne bedre muligheder for at give bedre undervisning.

Og i den virkelighed, som lærerne oplever, har jeg svært ved at se positive ændringer.

Hvad har været negativt?
Overordnet er det mest negative, at VKO er gået i gang med at indføre et kontrolsystem, som viser mistillid til lærerne, og som i virkeligheden er med til at indsnævre fokus på den del af skolen, der bliver kontrolleret. Skolerne kommer uundgåeligt til at fokusere på de områder, de bliver målt på, og den ensidige fokusering har svækket kvaliteten af den undervisning, der bliver givet til eleverne i folkeskolen.

0:000:00