Debat

Udsatte børn er gidsler i inklusionsproces

DEBAT: Undervisningsministeriet og kommunerne skal sætte ind med indsatser og ressourcer nu for at sikre bedre forhold for alle børn i de danske skoleklasser, skriver Sytter Kristensen fra Danske Handicaporganisationer og formand for LEV.
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Sytter Kristensen
Medlem af Danske Handicaporganisationers forretningsudvalg og formand for LEV

Danske Handicaporganisationer (DH) arbejder med udgangspunkt i FNs konvention om rettigheder for personer med handicap, som Danmark har underskrevet og ratificeret. Inklusion i alle aspekter af samfundet er en helt central del af konventionen og dermed også DHs arbejde.

Men DH kan kun stå inde for inklusion i grundskolen, hvis der er tale om reel inklusion af høj kvalitet. DH kan ikke støtte inklusion som en spareøvelse, eller som det blot at flytte nogle børn fra ét skoletilbud til et andet.

Forhastede politiske mål
Inklusion handler om at skabe gode skoletilbud for alle børn, med og uden handicap, hvor de kan trives og udvikle sig fagligt som socialt. Dette betyder ikke, at alle børn skal gå i den lokale folkeskole, hvis denne skole ikke er gearet til at imødekomme de behov, den pågældende elev måtte have. Der vil fortsat være behov for specialtilbud af høj kvalitet, der kan imødekomme disse særlige behov.

DH kan kun stå inde for inklusion i grundskolen, hvis der er tale om reel inklusion af høj kvalitet. DH kan ikke støtte inklusion som en spareøvelse, eller som det blot at flytte nogle børn fra ét skoletilbud til et andet.

Sytter Kristensen
Medlem af DHs forretningsudvalg og formand for LEV

Vordingborg Kommune, som for tiden fremhæves i pressen, er et eksempel på, hvor galt det kan gå, hvis man ikke sikrer sig, at rammerne for god inklusion er til stede, inden man sætter skibet i søen. Tidligere har kommunen været fremhævet som en modelkommune, grundet deres iver for at imødekomme de politiske mål om øget inklusion.

Men det er tydeligt for alle, at inklusion kræver et meget mere langsigtet fokus og ikke kan hastes igennem fra den ene dag til den næste.

Statusanalysen af kommunens inklusionsarbejde viser at:

- Kun 4 % af lærerne og 11 % af PPR-medarbejderne vurderer, at inklusionen lykkes i høj eller meget høj grad.

- Kun 3 % af lærerne vurderer, at eleverne får et fagligt udbytte af undervisningen svarende til skolens gennemsnit.

- Kun 20 % af lærerne angiver, at de i høj eller meget høj grad har de fornødne kompetencer til at skabe inkluderende undervisning.

- 17 % af lærerne og pædagogerne i skolen angiver, at de slet ikke får den rådgivning og vejledning, som de har behov for.

- 20 % af lærerne vurderer, at der er mindre eller slet ingen opbakning til inklusionstanken.

(Status på arbejdet med inklusion i Vordingborg Kommune, Inklusionsudvikling, Undervisningsministeriet)

Udfordringerne er kort sagt til at tage og føle på. Der skal naturligvis være de nødvendige hænder og specialkompetencer ude i klasserne til at løfte denne vanskelige opgave. Samtidig ser vi en skoleverdenen under enormt pres i disse dage - inklusionen er blot én af mange udfordringer. Listen er lang: reform, strukturændringer, digitalisering mv.

Vellykket inklusion eller vidtrækkende konsekvenser
Hvis inklusionen gribes forkert an, er der slet ikke tale om inklusion, så er der, derimod, tale om opbevaring eller eksklusion, blot inden for skolens almene fysiske rammer. Så har man blot flyttet nogle børn til tålt ophold i det almene, og samtidig forringet skoletilbuddet for dem og alle deres klassekammerater.

Vi ser, på tragisk vis, hvordan det desværre er familierne og børnene, der kommer til at betale den høje pris, hvis inklusionen mislykkes. Det går ikke kun ud over børnenes uddannelse - det kan medvirke til at skabe yderligere mistrivsel for det enkelte barn og dermed vidtrækkende konsekvenser for hele familien.

Der er behov for mere og andet end fine ord og undersøgelser, nemlig at Undervisningsministeriet og kommunerne sætter ind med øjeblikkelige indsatser og ressourcer for at sikre bedre forhold for alle børn i de danske skoleklasser. Ellers risikerer vi at tabe hele børneårgange på gulvet med uoverskuelige samfundsmæssige og menneskelige konsekvenser til følge.

DH er fortsat fortalere for reel inklusion. Men vi kan ikke være med til at tage nogle af de allermest udsatte børn i dette land som gidsler i denne proces.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00