Debat

Unicef: Uddannelsen skal klæde lærere bedre på i børns rettigheder

Det er foruroligende, at kun cirka halvdelen af eleverne i udskolingen kender deres egne rettigheder. Forandringerne bør starte på læreruddannelsen, hvor lærere in spe skal klædes bedre på, skriver Unicef Danmarks nationale chef, Cecilia Decara.

Undervisningen i rettigheder på de danske grundskoler ikke er god nok, skriver Cecilia Decara.
Undervisningen i rettigheder på de danske grundskoler ikke er god nok, skriver Cecilia Decara.Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Cecilia Decara
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Mindst 27,8 timer. Så længe går et barn i nulte til tredje klasse i skole hver uge. Og når barnet bliver ældre, stiger timetallet op til 35 timer om ugen.

Den hverdag efterlader ingen tvivl om, at lærere har et kæmpe ansvar for børns faglige udvikling, motivation og trivsel. De udfører et vigtigt relationsarbejde, de varetager en myndighedsrolle, og de agerer i en hverdag, hvor viden om børneinddragelse og børns rettigheder er alfa og omega.

Men spørgsmålet er, om vi i dagens Danmark klæder lærere godt nok på til at tackle de væsentligste udfordringer, som fremtidens skole står overfor? Det diskuteres blandt flere partier i forhandlingerne om en ny og bedre læreruddannelse, og i Unicef Danmark ser vi stort potentiale for at give aspirerende undervisere bedre afsæt for at inddrage barnets perspektiv, skabe trygge skolemiljøer og styrke børns rettigheder.

Kender børn ikke deres rettigheder, har de sværere ved at sige til, sige fra eller gribe ind, hvis de oplever, at rettighederne bliver overtrådt

Cecilia Decara
National chef, Unicef Danmark

Skal det lykkes, er det dog helt afgørende, at netop børns rettigheder får langt mere tid og plads på læreruddannelsen, end de har i dag. Fremtidige lærere skal være sig bevidste om skolens vigtige ansvar for at efterleve børns rettigheder og for deres eget ansvar for at klæde eleverne på til at kende dem.

Halvdelen af udskolingen kender ikke egne rettigheder

Desværre tyder meget på, at undervisningen i rettigheder på de danske grundskoler ikke er god nok. Kun 55 procent af eleverne i sjette til tiende klasse mener, at de lærer at respektere hinandens rettigheder i skolen.

Det viste en gallupundersøgelse lavet for Unicef Danmark og Institut for Menneskerettigheder i 2021. I samme undersøgelse svarer under halvdelen af de adspurgte børn, at de ved noget eller meget om deres rettigheder.

Det er foruroligende, for kender børn ikke deres rettigheder, har de alt andet lige sværere ved at sige til, sige fra eller gribe ind, hvis de oplever, at rettighederne bliver overtrådt. Eksempelvis hvis de bliver udsat for vold, oplever diskrimination eller får krænket deres privatliv.

Læs også

Og hvis FN's Børnekonvention ikke er en central del af lærernes grundfaglighed, giver det dårlige forudsætninger for at gennemføre undervisning med udgangspunkt i et børnesyn, der interesserer sig for barnets perspektiv og rettigheder. Herunder undervisning og trivselsarbejde, der tager højde for børns ret til at blive hørt og få medbestemmelse.

Forandringen starter på læreruddannelsen

I Unicef Danmark tror vi på, at forandring i klasselokalet starter med forandring på læreruddannelsen. Derfor håber vi, at Folketingets partier griber chancen for at give kommende lærere et solidt videngrundlag og sprog om børns rettigheder.

Kender børn ikke deres rettigheder, har de sværere ved at sige til, sige fra eller gribe ind, hvis de oplever, at rettighederne bliver overtrådt

Cecilia Decara
National chef, Unicef Danmark

De studerende skal klædes på til at skabe meningsfuld inddragelse og tydelige rammer for, hvordan barnets perspektiv kan påvirke beslutninger om deres hverdag i klasselokalet og i skolegården. Det motiverer nemlig børn og unge at have indflydelse.

Og kommende lærere skal have styrket kompetencer i deres skærpede underretningspligt, så de ved, hvordan de skal agere i deres myndighedsrolle og beskytte børn, hvis de opdager, at børns rettigheder er under pres.

Realiseringen af børns rettigheder forudsætter et bevidst ansvar for, at rettighederne bliver respekteret, fremmet og formidlet hos de voksne, der er omkring børnene. Det er lærerne mellem 27,8 og 35 timer om ugen.

Og hvem ved? Måske det endda vil kunne tiltrække og fastholde flere studerende til læreruddannelsen, hvis vi gennem fokusset på børns rettigheder kan give lærere in spe en klarere oplevelse af for alvor at kunne hjælpe, motivere og styrke børns rettigheder og vilkår gennem deres fag.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Cecilia Decara

National chef, Unicef Danmark
cand.scient.soc i internationale udviklingsstudier

0:000:00