V: Tværfaglighed har styrket gymnasierne

INTERVIEW: Selvom en ny rapport viser, at den sociale ulighed i gymnasierne er steget efter reformen i 2005, mener Venstres Peter Juel Jensen, at landets gymnasier kun er blevet styrket af reformen.
Per Bang Thomsen

Selvom der er problemer med at inkludere alle elever i gymnasiet, så hører jeg til dem i Venstre, der mener, at man har løftet gymnasiet med reformen.

Peter Juel Jensen
Undervisningsordfører for Venstre
Drop al snak om politiske fejlskud og borgerlige psykoser. De danske gymnasier er kun blevet styrket af den gymnasiereform, der trådte i kraft i 2005.

Det mener Venstres undervisningsordfører, Peter Juel Jensen, efter debatten om de tværfaglige gymnasier er blusset op igen, efter en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) er blevet offentliggjort.

Den viser, at den sociale ulighed i forhold til karaktergivningen er steget markant, efter gymnasiereformen trådte i kraft. Det er især tydeligt i forhold til det tværfaglige studieretningsprojekt, som alle 3.G'ere skal igennem, og det fik efterfølgende Dansk Folkepartis gymnasieordfører Marie Krarup til at kalde reformen for "et totalt fejlskud", som kun favoriserer akademikerbørnene.

Men den holder ikke, fastslår Peter Juel Jensen over for Altinget | Uddannelse.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00