Videnssamfundet har medført en stærkt stigende social arv i uddannelse

Ifølge en ny Rockwool-undersøgelse er den sociale arv i uddannelse steget markant de seneste 20 år. I det moderne danske videnssamfund er det nemlig i høj grad børn fra ressourcestærke hjem, der tager de videregående uddannelser.

Københavns Universitets rektor, Henrik C. Wegener, holder tale bag prorektor og dekaner før immatrikulation på Frue Plads i København.
Københavns Universitets rektor, Henrik C. Wegener, holder tale bag prorektor og dekaner før immatrikulation på Frue Plads i København.Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Tyson W. Lyall

Danskerne er blev markant bedre uddannede i løbet af de seneste 100 år.

I årene efter 2. verdenskrig steg antallet af børn med en 9. klasses eksamen eksempelvis voldsomt.

Men da andelen af danskere med en videregående uddannelse for alvor begyndte at vokse, opstod der et socialt knæk.

Dokumentation

FAKTA

Det omtalte studie er lavet Kristian Bernt Karlson og Rasmus Landersø fra henholdsvis Københavns Universitet og Rockwool Fondens Forskningsenhed.

De to har kortlagt ændringer i den sociale arv i forhold til uddannelse for årgange født fra 1911 til 1987.

De har sammenkædet oplysninger om børns og forældres uddannelse fra spørgeskemaundersøgelser og registerdata.

Læs hele undersøgelsen her.


Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00