Vismandsrapport: Højere normeringer giver ikke bedre resultater i skolen

Elevers eksamenskarakterer forbedres ikke nævneværdigt af bedre normeringer i landets dagtilbud og mindsker hverken kontakten til psykiatrien eller behovet for specialundervisning, lyder det fra Det Økonomiske Råd. Bedre normeringer kan fremmes mere omkostningseffektivt ved at belønne kommuner og dagtilbud med et lavt antal børn per voksen, foreslår vismændene. 

Der findes ikke belæg for, at de vedtagne minimumsnormeringer vil have en effekt på børns resultater i skolen, skriver vismændene i ny rapport.
Der findes ikke belæg for, at de vedtagne minimumsnormeringer vil have en effekt på børns resultater i skolen, skriver vismændene i ny rapport.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Simon LesselDaniel Bue Lauritzen

Forbedrede normeringer har ingen nævneværdig effekt på danske skoleelevers resultater i skolen. Heller ikke de vedtagne minimumsnormeringer forventes at få en positiv afsmitning på elevernes karakterer ved det grønne eksamensbord.

Sådan lyder det i en ny analyse fra formandsskabet i Det Økonomiske Råd, der blev præsenteret tirsdag.

Her har økonomiprofessorerne set på, om der er en positiv sammenhæng ved at forbedre normeringerne i daginstitutionerne på børns afgangskarakterer i folkeskolen og resultaterne i de nationale test.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00