Debat

VUC: Vi skal løfte både de udfordrede og de målrettede

DEBAT: Almen voksenuddannelse er med til at bygge bro til videre uddannelse og beskæftigelse, og en del af opgaven er at rumme både de målrettede og de udfordrede kursister. Det skal vi huske, skriver VUC's Verner Rylander-Hansen forud for anbefalingerne til fremtidens almene voksenuddannelse, der fremlægges i det nye år.

Foto: Lederforeningen for VUC
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Verner Rylander-Hansen
Formand for Lederforeningen for VUC

Almen Voksenuddannelse (AVU) er en væsentlig del af VUC’s indsats og dermed DNA. Hvert år bliver tæt på 15.000 unge og voksne løftet via almen voksenuddannelse på et af landets VUC’er. Indsatsen er dermed med til at binde uddannelsessystemet sammen og bygge bro til videre uddannelse og beskæftigelse for rigtig mange.

Lige nu går vi derfor og venter med spænding på ekspertgruppen for bedre veje til en ungdomsuddannelse, der i det nye år kommer med deres redegørelse og anbefalinger. Blandt andet også til almen voksenuddannelse.

Rumme de målrettede og de udfordrede
Rådet for Ungdomsuddannelser, som rådgiver ministeren, har fået lavet en undersøgelse af almen voksenuddannelse – også kaldet Deloitte-rapporten. Rapporten blev offentliggjort i denne uge og tegner et billede af en meget kompleks opgave med en meget uensartet målgruppe, der kræver en målrettet og særlig indsats for at lykkes. Det billede kan vi i høj grad genkende i sektoren. Vi oplever i høj grad en målgruppe, der langt hen af vejen er præget af helt særlige faglige og ofte også sociale udfordringer.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Men vi skal ikke glemme, at en del af vores AVU-kursister er voksne mennesker, der har taget en aktiv beslutning om, at de gerne vil videre i livet. De er målrettede og dedikerede og vil gerne flytte sig til videre uddannelse eller beskæftigelse.

Og det er netop det, AVU skal kunne rumme – både de målrettede og de udfordrede. Vi skal løfte alle og har en særlig opgave med at støtte de socialt og fagligt udfordrede. Ofte i ét og samme klasselokale.

Vi skal løfte alle og har en særlig opgave med at støtte de socialt og fagligt udfordrede. Ofte i ét og samme klasselokale.

Verner Rylander-Hansen
Formand for Lederforeningen for VUC

Kodeordet er samarbejde
Kodeordet for, at dét kan lykkes, er ’samarbejde’. Samarbejde mellem kursist og lærere, mellem lærerne, med andre uddannelsessektorer og med jobcenter og UU’er. Bare for at nævne nogle af parterne. Vi skal samarbejde om at skabe sammenhæng og ruste kursisterne til et arbejdsmarked, der konstant stiller nye krav og til videre uddannelse.

Vi bliver ind imellem beskyldt for at holde på vores AVU-kursister. Men sandheden er, at det er en del af vores forpligtelse og kerneopgave at uddanne til videre uddannelse. Og videre uddannelse kan betyde en tur via arbejdsmarkedet. Det kan betyde en erhvervsuddannelse. Og videre uddannelse kan også betyde, at kursisten tager en HF.

VUC er klar til at tage imod ekspertgruppens anbefalinger. Og vi vil arbejde for, at indsatsen med at løfte og bygge bro også fremover vil blive løst på VUC.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Verner Rylander-Hansen

Rektor, Kolding HF & VUC, formand, Danske HF & VUC
lærer (N. Zahles Seminarium 1980)

0:000:00